sobota 11. listopadu 2017

svatomartinské rohlíčky


Se svatomartinskými rohlíčky je to u nás jako s bramborovým salátem na Vánoce. Vždy si řekneme, že si ho uděláme i během roku a už je zase polovina listopadu a ještě nebyl. I rohlíčky jsou skvělé a zase na ně došlo až podle tradic. 


Nekynuté Martinské rohlíčky

těsto:
250 g másla
250 g zakysané smetany
400 g hladké mouky
špetka soli
1/2 lžičky vinného kamene
nebo prášku do pečiva

náplň:
200 g namletých vlašských ořechů
200 g moučkového cukru
1 bílek
(žloutek si nechte na pomazání rohlíčků) 
1 lžička skořice
3 lžíce rumu

Všechny ingredience na těsto dobře zpracujte a nechte 2 hodinky uležet v lednici. Během odpočívání těsta si připravte náplň. Jednoduše smíchejte všechny ingredience. Bílek nešlehejte, jen vmíchejte. 
Těsto po vyndání z lednice rozdělte na 6 dílů. Každý bochánek  rozválejte do tvaru malé pizzy, aby těsto bylo asi 2-3 mm silné a radýlkem "pizzu" rozdělte na 8 dílů. Náplň dejte do širšího okraje a motejte jednotlivé trojúhelníčky jako rohlík. Rohlíček ohněte do tvaru podkovy, dejte na pečící papír na plech a pomažte žloutkem. Já na žloutek letos úplně zapomněla a byly skvělé i bez pomazání.
Pečte při 180°C asi 22 minut.

Náplně si můžete udělat, jaké máte rádi: tvarohové, povidlové, jablečné ... u nás hraje prim tato ořechová. A nebojte se toho množství 48 rohlíčků. Jsou malé asi 5 cm. Ten, kdo udělá jen z poloviční dávky, zapláče. Rohlíčky mizí u strávníků bleskovou rychlostí. Opravdu jde práce velmi rychle a těsto nepotřebuje ani podsypávat. Krásně se s ním pracuje a po upečení je nádherně křupavé.


Užijte si krásný Svatomartinský den plný dobrých tradic. Já ho mám bohužel pracovní. Lektoruji v Kunraticích na pedagogickém festivale, ale odpoledne už honém ke kamarádům na husičku :-)
Užijte si to do sytosti.

14 komentářů:

  1. Já dělám těsto stejně s jinými poměry a nedávám sůl ani vinný kámen. A že se mají pomazávat žloutkem jsem si všimla až po několika letech, kdy jsem recept dočetla dokonce :-). Hana

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, Moniko, tak jsem se navnadila a jdu dokoupit potřebné suroviny a jdeme na to. Dnes jsem si udělala šípkový čaj, který mám též od Vás a je výborný. Mějte se hezky a děkuji za nápady...jen tak dál. Markéta

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, Moniko, hned po přečtení jsem šla rohlíčky upéct (když už nebyla k obědu husa, tak aspoň něco jiného svatomartinského). Zkusila jsem je naplnit mákem a jsou výborné. Moc děkuji za recept.
    Dáša

    OdpovědětVymazat
  4. Moniko, klobouk dolů máte talent strhnout davy :-D. Vlítla jsem do kuchyně, vyházela váhu, mísy apod. a začala. Joj, není zakysanka - tak žervé a šlehačka. Jaj.. hladká došla.. no, špalda bude stačit.. Takže jsou na stole, jsou moc dobré a já moc děkuji, že jste mě tak pěkně nastartovala :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, sice se vůbec neznáme, ale martinské rohlíčky podle vašeho rodinného receptu jsou u nás doma. Dokonce je pečeme s dětmi ve škole na projektový martinský den a maminky loudí recept. A makové vedou!

    OdpovědětVymazat
  6. Moniko, rohlíčky už voní z trouby ....máme ořechové, díky za sdílení:-)
    Hezkou neděli, Jitka

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Moniko,opět jste nezklamala, očekávala jsem nějaký tradiční recept a je tu,už se těším až vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuji vám všem, jsem ráda, že jsem vás i když na poslední chvíli dokázala tak zlákat k pečení. Posíláte maily, fotky i komentáře, jak chutnalo. Jsem ráda. Já je udělám dnes asi znovu. Fakt se po nich zaprášilo :-)
    Krásnou neděli. Monika

    OdpovědětVymazat
  9. Moni,u nas se take pecou:-)Letos mame makove a tvarohove Prave si je davam k dopoledni kávě ;-)Krasnou nedeli!

    OdpovědětVymazat
  10. Moni, mám je hotový ještě nikdo neochutnal, ale voní krásně. Jenom co vystydnou vařím si meltu a jdu do nich! Díky za recept!
    Pavla

    OdpovědětVymazat
  11. Keby sme si robili vianočný šalát alebo svatomartinské rohlíčky viackrát do roka, stratili by svoje čaro jedinečnosti a nevšednosti. Takže váš recept na skvelé rohlíčky, ktorý som objavila len dnes , odkladám na budúcoročného Martina :-).

    OdpovědětVymazat
  12. Též jsem dnes vyzkoušela - s ořechy a tvarohem. Jsou rychlé, moc dobré, zavinout mi je zvládla 4letá dcera, návštěva si vyžádala recept. Děkuji, Míša

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥