středa 22. listopadu 2017

indické násobení


Krásný den,
hlásím se opět se školním okénkem od nás z půdy školy. Dnes s matematickým prostředím H-mat, tedy matematiky podle profesora Hejného s tzv. indickým násobením.
Indické násobení je metoda, jak snadno a lehce vypočítat písemné násobení. Tímto způsobem počítali v dávných dobách Indové, objevitelé desítkové soustavy, odtud jméno této metody. 


Jak na to:
Vynásobte zelená čísla na obrázku a zapište výsledek do rozpůlených políček. 6.5 = 30. 
V poslední řádce už sčítáme podle šikmých čar. Do každého nerozpůleného políčka patří vždy jen jedno číslo. Pokud se při součtu dostanu přes desítku, přičtu jedničku k dalšímu šikmému poli. Ještě podrobněji si postup přečtěte tady.
Tuto metodu můžete využívat i v klasické matematice. Spousta prostředí  H-mat se dá použít jako zpestření a oživení klasiky.




Tady vidíte chybu v praxi. U levého příkladu zápis 4.6 = 42. Holčina prohodila v šikmém políčku pořadí číslic místo 24. Chyby vítám, je to příležitost pro druhé být bdělí, přihlásit se a navrhnout svůj postup a opravit to, co se mi nezdá. V H-mat by to neměl být učitel, který najde chybu a upozorní na ni, ale spolužáci a vždy tomu tak je. Žáci by se postupem času měli stávat mentory a umět vysvětlit postup, poradit, navrhnout jiné řešení nebo jinou cestu.




A tady mám ještě jeden praktický tip pro vás, milé kolegyně. Odkaz mi poslala jedna má slovenská čtenářka Bětka. Na těchto stránkách najdete testy zajímavých úloh matematiky i s řešením. Třeba využijete pro své žáky.
Pro dnešek se z naší třídy loučíme.
Mějte hezký den.

13 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Mila Moni, nejsem ucitelka ale kvuli svym detem se na tyto prispevky tesim. Rano u snidane jsem vytahla papir + tuzku a zkusila par prikladu ;) super! Diky, zdravim ***

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Terezko:-)
      Manžel matiku (na rozdíl ode mne) hodně ovládá a také byl nadšený, jaké pomůcky v podobě metod děti mají.

      Vymazat
  3. Moni, matematika super! Ale ještě větší super dávám "abychom":). A vůbec... Tvá forma výuka to je prostě radost. Děti to, když né teď, docení časem, ale snad si to minimálně rodiče "Tvých" dětí uvědomují už právě teď.
    Hezké dny na kopeček a na půdu...
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Janí. Říkám si, že musíme na děti začít působit od mala a třeba tyto patvary z korespondence jednou vymizí :-)
      Krásné dny do Beskyd.

      Vymazat
  4. Jsem jednou ze šťastných maminek, která má svého syna u paní Moniky a jsme opdavdu vděční a myslím, že i děti vnímají paní učitelku jako úžasnou bytost, která je součástí jejich života. Náš syn se do školy těší a metodou výuky, která je hravá a poutavá buduje svůj zajem ke studiu všeho možného. Učení ho baví, úkoly dělá hned po příchodu domů a to si myslím, že je moc důležité pro jeho další rozvoj. Mít pozitivní vztah ke škole, důvěru a vzájemné budování respektu, které paní učitelka podporuje jak jen to jde.I zde tímto příspěvkem veřejně dekuji za vsechnu její energii, lásku, kreativitu a vzacny pristup k detem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi se začnu červenat:-)
      Moc děkuji, paní Hanyšová a jsem ráda, pokud takto vnímáte mou práci. Učitel nedostává často zpětnou vazbu od rodičů a když tak v opačném naladění. Opravdu si toho cením.
      Děkuju.

      Vymazat
  5. Je to NAPROSTO stejne jak klasicke nasobeni, jen trosicku jinak zapsane. Tak hlavne,ze to ma svuj nazev ;-). Prehlednejsi mi prijde klasicky zapis. Hejneho metodu neznam, ale tyhle priklady mne tedy od ni odrazuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Me naopak zaujala a to jsem matematiku, nikdy moc v lasce nemela.

      Vymazat
    2. Naprosto stejné to zřejmě není, když sama píšete, že je to jinak zapsané. Je vidět, že H-mat neznáte. Tyto příklady jsou zkrátka běžné numerické počty a neliší se až tak diametrálně od klasiky. I my v H-matu se věnujeme klasickým příkladům, to je přeci samozřejmé, ale nestojí na nich gró celého předmětu. Hejného metoda je o jiném přístupu celkově. H-mat dětem nabízí nepřeberná množství prostředí, která v klasické matematice nikdy nepoznají. Rozvíjí si díky reálným zkušenostem logické myšlení, prostorové vnímání od prvních hodin první třídy, podporuje se spolupráce, práce s chybou ... je toho mnoho. Tady se můžete dozvědět více, než zatratíte H- mat jen kvůli jedné mizivé a nedůležité podobnosti. H-mat je především jiné pojetí a chápání matematiky.
      https://www.h-mat.cz/principy

      Vymazat
    3. Tak opravuji, logika(postup) vypoctu je naprosto stejna, jen je to sloziteji, neprehledneji zapsane. Tak mne to prave prekvapilo, protoze podle mne na pochopeni je to tezsi nez klasicky zapis.

      Ano o Hejneho metode moc nevim. Kamaradky holcicka ji ma ve skole a doma to po dvou letech vzdali a uci ji matematiku klasicky a pani ucitelka ve skole si pochvaluje, jak se mala zlepsila. Podle mne nic neni cerne a bile a kazdemu vyhovuje neco jineho. Jinak si nejsem jista, jestli dospely clovek dokaze tuto metodu objektivne ohodnotit bez zkusenosti, jen kdyz si neco precte. Podle mne je matematika naprosto logicka a ta logika je krasne videt, alespon u matematiky pro ZS a stredni.

      Jen proste tady se ta metoda nasobeni prezentuje jako nejaka super snadna metoda, jak nasobit, a ono to neni nic jineho nez normalni nasobeni, co se uci, jen jinak zapsane. Takze v cem je to snadne a lehke oproti klasice? Za mne v nicem, jen neprehlednejsi.

      Uznavam, nejsem objektivni, protoze ja jsem nikdy nemela problem tu logiku v matematice videt. Kazdopadne deti rostou ja ja bych si rada vzala z kazdeho pristupu to nejlepsi a aplikovala na svoje deti.

      Mimochodem, kdyz ucitel neopravi chybu a zadne z deti na to neprijde, tak jim to pak nakonec rekne ne? A nebo skonci hodina matematiky a ony to nikdy nezjisti?

      Vymazat
  6. Moni, učím metodu prof. Hejného už pátým rokem a pořád objevuji nové a nové úžasnosti:o). Bohužel musím konstatovat, že přijímací zkoušky na gymnázia mě nutí vracet se i ke klasické matematice. Takže kombinujeme. Musím přidávat víc geometrie i numerických počtů. Na druhém stupni také nemají tolik pochopení pro tuto metodu. Přeji hodně štěstí v učení. Pro mě je velmi podstatné, že děti matematika vážně baví! Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje slova, Inko. U nás naštěstí jedeme H-mat i na druhém stupni.
      Máš pravdu, ve statistikách přijímacích zkoušek vychází "Hejnovci" v numerických počtech jako pomalejší, proto se snažíme také mezi zajímavá a badatelská prostředí vkládat hodně klasických příkladů a hravou formou trénujeme přípravu i na to, že se občas v životě musí dělat věci na rychlost. Připravujeme se vedle spolupráce i na ten běžný život :-)

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥