neděle 26. února 2017

Už si vyndám knihu bez žebříku.




Druhým dnem koukáme na naši novou knihovnu jako na televizi.
Po pěti letech práce v domě,  kolem domu a zvelebování dětských pokojíčků jsme si udělali radost i my s Tomem. Smekám před mým mužem. Není truhlář, jak se mě často ptáte:-) Zkrátka jsme postavili dům a vše si kolem něj i vně kreslíme, vymýšlíme a realizujeme sami. Naučil se vše sám metodou pokus omyl za pochodu a je stále lepší:-) Asi jako Dalibor ve hře na housle. 
Já mám své vize a představy, ale nikdy bych je neuměla zrealizovat ani technicky rozkreslit. Tom mi plní má přání a máme to štěstí, že se nám líbí stejný styl a nemusíme se přít  a hledat kompromisy. Vím, že většina lidí by knihovnu ... a natož otevřenou ... v ložnici nechtěla. Jestli něco naše tvoření  v domě a kolem domu spojuje, tak je to mnohdy nepraktické a náročnější řešení jak na údržbu (co se třeba zahrady týče), tak na úklid. Když nám se to takto jednoduše líbí. 



Knihovna je z trámů (12x12cm) a podlahových palubek, které jsou dost silné, aby se neprohýbaly. Jednu polici tvoří dvě do sebe zasunutá podlahová prkna se šíří 3 cm, aby se neprověšovala a unesla i velké moudré knihy.
Konstrukce je samonosná, sešroubována pouze na třech místech velkými šrouby. Police jsou zasazeny do drážek v trámech a nemuseli jsme tak používat šrouby. V koutě, kde knihovna stojí, navazuje na klasické zdi sádrokarton a my nechtěli kotvit trámy ani do jednoho materiálu. Nejdelší trám je na konci vyříznut a zasazen do stropní kleštiny. Zbylé dva trámky do sebe zapadají a police ještě celou stabilitu  konstrukce zpevnily.


„Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost.
 Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem."
 Jan Amos Komenský

„Klasické jsou knihy, 
které chce mít každý přečtené, ale nikdo nechce číst.“
Mark Twain

Chcete zmoudřet? Můj ty světe - otevřete knížku - čtěte!
Jiří Žáček

Přátelé jsou lidé, kteří si mohou půjčovat moje knihy
 a stavět na ně mokré sklenice.
Robinson Jeffers

Kniha je zrcadlo. 
Když do něj nakoukne opice,
 nemůže z něho vykouknout apoštol.
Georg Christoph Lichtenberg









Knihovna pozitivně zabírá i na dětské čtenáře. Ložnice se nám pozvolna přeměnila v čítárnu. Včera jsme při svitu baterky přečetli s Bety celou knížku o tmě a strachu.

Mějte krásnou neděli, příjemnou četbu a děkuji za návštěvu.

98 komentářů:

  1. Moc krásné, Moni! Miluji takto jednoduchý styl, dřevo, světýlka,..
    Moc se mi u vás líbí! My si začali plnit takto sen před 2 lety, takže máme ještě spousty nekončící práce, ale je to balzám na duši <3
    Krásnou neděli přejeme od nás z vesničky!
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, děkujeme moc a přeji naplnění všech snů. které si v domečku budujete.

      Vymazat
  2. Mončo, já zírám, jakého šikovného muže doma máš! :-) Poradil si s tím báječně a společně jste knihovnu skvěle vymysleli. Moc hezky vám ložnici zútulnila a není nad to mít hned u postele dobrou knihu po ruce, my to tak také máme. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucí, moc díky. Tom mě fakt překvapil. Nečekala jsem to tak dokonalé. Hýčkám si ten svůj poklad.

      Vymazat
  3. Mate to Moni moc hezke,manžel je šikulka.
    Hezky zbytek neděle a pěkny začatek noveho tydne.
    Atka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tom je skvělej a ráda vyřídím.
      Děkujeme.

      Vymazat
  4. Knihovna jedna radost. Žádné překážky, prostě vyberu si knížku a čtu!!! Prostě bezva!!!
    Hanka z Podkrkonoší

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přesně a nebo jen tak pohladím :-)
      Děkujeme, Haní.

      Vymazat
  5. Knihovna je luxusní,moc se vám povedla,údržbu zajistí vysavač nebude to taková hrůza,líbí se mi váš styl(tedy až na sympatie k Václavu Havlovi,to je ale každého věc)užívejte si svou novou krásku,ať slouží.

    OdpovědětVymazat
  6. Moni,jste šikulky,přesne můj styl.Já bych sice potřebovala asi třikrát větší.Jinak krásně útulná čítárna :-) papa Dáša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dášo, moc díky. My ještě máme jednu u Terezky a dlouho jsme chodili do knihovny, tak jsme nekupovali.
      Už se těším v květnu na viděnou, pa a pozdravuj.

      Vymazat
  7. Milá Moniko, je to nádhera. Útulná, lákavá ... ložnice nebo čítárna? :) S čajíčkem, lampičkou a v teple pod peřinou bych četla celé dny ;) jste šikovní, manžel má zlaté ruce.

    OdpovědětVymazat
  8. krásná knihovna, taky se nedovedu představit dům bez knihovny, nebo lépe řečeno knihoven. Muž je šikovný. Krásné relaxační chvilky u knihy. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, děkuji a Tomovi vyřídím:-)

      Vymazat
  9. Moni,krasne.Take mam knihovnu v loznici,jsem stejne neprakticka jako Vy...i proto se mi u Vas na navsteve libi!!Aso by se mi jako vas.ctenari hodily ctenar.recenze...Hezke dny JP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, díky moc.
      Já sama bych recenze potřebovala. Nyní čtu od Hartla Okamžiky štěstí, a ta mě fakt baví a čte se sama. Ale hodně knih jsem poslední dobou odložila po 300 stránkách, nuda, nic neříkající.

      Vymazat
    2. Je...tuto knihu jsem dostala od kamaradky...nadherna.Hezke dny Pani uzasna.JP

      Vymazat
    3. :-)
      Hltám ji jedním dechem.

      Vymazat
  10. Nádhera! Od posledního článku jsem se těšila na celkový výsledek a je to fakt paráda :) Velká otevřená knihovna v ložnici je můj sen, takže já vám rozhodně fandím :)

    OdpovědětVymazat
  11. Nádhera! Opravdu to ložnici zútulnilo ještě víc ;)
    Užívejte a čtěte ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je taková zabydlená a akustika je také hned jiná.
      Děkujeme, Ilonko.

      Vymazat
  12. Vypadá parádně, Mončo! Vyberu čtivo, zavrtám se do pelechu a hltám stránky jednu za druhou, značka ideál! Skvěle jste to vymysleli...;-). (P.S.: Tomášové bývají bezva chlapi, pod to se klidně podepíšu:-)). P.

    OdpovědětVymazat
  13. Moni, tak tomu říkám krása krás. Každé srdce knihomola musí zaplesat. Knihy, dekorace, světýlka, krásně sladěno s přírodním dřevem a sklonem střechy, využití prostoru do posledního detailu... prostě nááádhera. Tomovi velmi tleskám. Je šikula.
    Úplně cítím ten krásný pocit z čerstvě hotového díla. Tu krásnou vnitřní radost, když se udělá to, na co se člověk již hodně dlouhou dobu těšil... To že je vám knihovna televizí se nedivím, chápu :o) a přeju.
    Krásné dny
    Katka ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Knihovna je moc krásná, taky bych na ni koukala zálibně a bez ustání :-) zrovna včera jsem koukala na ten váš starší příspěvek s knihami na trámech (chvíli po nastěhování teď řeším podobné dilema...a trám v ložnici se mi na ně tak pěkně, i když ne moc prakticky, hodí :-D ). Vaše příspěvky vždy potěší, děkuju a pěkný den :-) Dáša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkujem.
      Trámy byly jediné, kam knihy po nastěhování z krabic položit. Myslela jsem dočasně a byly tam skoro pět let:-)

      Vymazat
  15. Krásná a užitečná, manžel je šikovný, A ty taky, máš to moc pěkně naaranžované. Hezkou neděli Ivana

    OdpovědětVymazat
  16. Moni, nádhera promyšlená do posledního detailu :-)Pavla

    OdpovědětVymazat
  17. Knihovna překrásná, taky máme otevřené police z neošetřeného dřeva, líbí se mi tento styl. Co mě však fascinuje víc, je vaše "trámová" postel. Už jsme koumali s manželem, jak je dělaná, moc se nám líbí. Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, ta postel je fakt úžasná. Jednoduchá na realizaci (popisovala jsem v lednu), nevrže, nepraská a mě se moc líbí ta jednoduchost stylu.
      Děkujeme.

      Vymazat
  18. Taky bych takovou knihovnu brala. Máte šikovného muže!

    OdpovědětVymazat
  19. Teda klobouk dolu, Tom je šikovný a moc dobře Ti plní Tvá přání! Knihovna vypadá, jak když tam je odjakživa a prostě tam sedí! Nádherná práce a pěkné naaranžování knih a doplnků.Jste šiklky oba dva!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkujeme a vyřídím pochvalná slova hlavnímu realizátorovi:-)

      Vymazat
  20. Ach to je nádhera.....moc pěkně jsi to vymyslela a Tom zrealizoval.....taky mám v pokoji kde spím otevřenou knihovnu, ničemu to nevadí. Přimlouvám se některý tvůj příspěvek kdyby mohl být o knihách ,které bys doporučila k přečtení.Já bych si u Vás vybrala a četla bych a četla......prostě skvostné....musím si ji znovu prohlídnout.....pa hezký zbytek neděle.Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkujeme. Tom mě fakt vyrazil dech a jsem mu vděčná.
      Já zrovna te´d měla na knihy smůlu a tři jsem za polovinou odkládala. Nějak neumím hledat a vybírám špatně. Sama bych potřebovala poradit. Teď čtu Okamžiky štěstí od Hartla, hltám stránku za stránkou a baví:-)

      Vymazat
  21. Moc hezké, Moniko, opravdu. S pozdravem Miluše

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miluško, moc děkujeme. Tomovi vyřídím. Je to jeho zásluha.

      Vymazat
  22. Moni, máte to moc hezké, moc se Vám to povedlo! Tak knihovna tam "sedí", jako by tam patřila "odjakživa" :-). A také si umím představit ten "pořadník" kdo bude mít to privilegium si tam hovět a číst. Krásný zbytek neděle i celý nový pracovní týden přeji.Renča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renčo, moc děkujeme. Postel stačí pro všechny. Zatím jsme tu četli nejvíc ve třech:-).

      Vymazat
  23. Teda Moni, to je krása.Jste moc šikovní.

    OdpovědětVymazat
  24. Upřímně zavidím ,je to můj sen.Knížky se nám válí všude.Letos mám slíbenou starou knihovnu,ale musíme jí zrenovovat tak snad:)))Moc vás všechny zdravím.Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, moc díky. No u vás stará knihovna bude nejlepší. Tak hodně sil na renovaci ... to je také plno práce. A moc se těším na další fotky od vás ze stodoly. Už mi chybí.
      Lení, drž se a hodně sil. Monča

      Vymazat
  25. Moničko to je moc pěkné a útulné.Tvůj Tom mi moc připomíná mého syna,který také vyrobí vše,co si jeho žena přeje..včetně nábytku,přestože jeho profese je úplně jiná.
    Tak přeji mnoho příjemných chvil s knihou vám všem "U vás na kopečku".
    Anna♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, děkujeme.
      Takoví manželé jsou k nezaplacení:-) Nepřestává mě překvapovat, jak se jako truhlář Tom zlepšuje a vše se učí za pochodu.

      Vymazat
  26. Moni, jste oba s manželem moc šikovní. Knihovna je nádherná a ložnici to příjemně zútulnilo. Hezký večer, Karla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. i akustika je hned jiná. Jsem Tomovi vděčná.
      Děkuji moc, Karlo.

      Vymazat
  27. Moc se mi to líbí!!! Hned bych se uvelebila a četla a četla.

    OdpovědětVymazat
  28. Nedá mi to a musím taky napsat pochvalný příspěvek, trochu Vám manžela kutila závidím, u nás jsem to spíš já a výsledky jsou nevalné. Člověka potěší, když se plány změní v tak pěknou realitu:-) Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, Tomovi vyřídím a děkuji.

      Vymazat
  29. Je to skutečně skvěle provedené a bezvadně využitý prostor. Je prima mít šikovného muže, který plní přání, blahopřeji. Já "nezávidím":-), také mám to štěstí. Jen kdyby byl čas a víc energie. Když si vše děláte sami, tak se spolehlivým výsledkem. S otevřenou knihovnou jste udělali dobře, knihy za sklem sice jsou chráněné víc před prachem, ale jsou .... jak v muzeu. Nedá se projít a pohladit je po hřbetě. A dobrý vysavač si s prachem poradí. Jste ohromně šikovní, opravdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simí, moc děkujeme. Ano, vysavač je má pravá ruka:-) Je šetrný a nezanechá stopy:-)

      Vymazat
  30. To je nádhera! A ještě Venoušek Havlů k tomu, máte to za 1 *

    OdpovědětVymazat
  31. Moni a Tome, krásné to máte, klobouk dolů... 😉 Jana

    OdpovědětVymazat
  32. Moni, už jsem koukala na instagramu - máte to krásný! A nejvíc na tom je, že holky tu lásku ke knihám mají po vás - co víc si přát, než číst společně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Lucí.
      No, ale tak idylický to s holkama není. Často je musíme ke každodenní četbě dokopat:-)

      Vymazat
    2. Rozumim,ja vas.ctenar,detem jsem cetla...sice dcera uz zase cte...ale o tom druhem ;-D se nebudu ani zminovat..J

      Vymazat
  33. Nádherná!
    My zatím spíme v obýváku na sedačce a tvoříme patro nad námi. Dáváme si na realizaci půl roku a knihovna taky bude... časem ;-) Krásná inspirace!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jodie, také jsme několik let spali v obýváku na rozkládací sedačce a knihy byly za sklem. takto se jim lépe dýchá.
      Držím palce s patrem i knihovnou. Když si to člověk plánuje a realizuje sám, má z toho o to větší radost. Tak ať ji brzy prožijete.

      Vymazat
  34. Moni,
    projíždím příspěvkem dolů a zase nahoru. Jste nesmírně šikovní, nemůžu se pohledem nabažit a už chci mít hotovou půdu a krásnou knihovnu. Hlavně, aby bylo dost místa na knihy i fotky a vzpomínkové serepetičky. A Tom je teda frajer.
    Krásné pondělí,
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, jste milá. MOC děkujeme. Tomovi ráda vyřídím. bez serepetiček by to nebylo ono:-)

      Vymazat
  35. Nemůžu napsat nic jiného, než to, že je to DOKONALÉ... Ilona

    OdpovědětVymazat
  36. knihovna je moc krásná,,,nejkrásnější hned po nastěhování, aspoň u nás to tak bylo.... mám to čerstvě v paměti, protože jsem si s mužem udělali taky radost k vánocům......užívejte si to...

    OdpovědětVymazat
  37. Váš dům je moc krásný .... lepší jsem zatím neviděla :-) a Váš muž je moc šikovný. Brzy se i já dočkám svého domečku a jste pro mě velkou inspirací :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladěnko, jste moc milá. Děkujeme.

      Vymazat
  38. Také musím pochválit, mám doma velmi podobnou. Vymyslela jsem si ji a dalo mi tedy hodně práce to mé přání, co jsem viděla za zavřenými víčky, popsat. Mám s ní rozdělený obývák, za ní mají děti hrací koutek, taky je samonosná, jen tedy trámy na stranách (ještě jeden je v prostředku) jsou připevněné ke stropu. Je jen napuštěná olejem, takže ji mám světlou, police jsou dělané z krajních prken, tak jsme tam nechali to přirozené zkosení. Police mám různě vysoké, pro velké i malé knihy, aby se vešlo co nejvíce, mají v tom i děti knihy, takže množství obrovské, konečně mám tím i místo na knihy z knihovny, které tam mají své čestné místo. První police začíná výše a pod ní jsou dřevěné bedýnka alá staré ovocné, ale nové a každá latička je natřena jinou barvou, máme v nich polštářky, deky a společenské hry. jak jde vidět i po těch letech ji stále miluji, tak vám přeji ať jste na tom stejně. Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme, Báro. To je super nápad dát do dřevěných krabic pod knihy ještě deskové hry a deky. Vaše knihovna musí být krásná. Také jsem ji chtěla do obýváku, ale není kam. Domeček je malý:-)

      Vymazat
  39. Máte to moc krásné a váš muž je moc šikovný. Ráda se k vám chodím kochat :)

    OdpovědětVymazat
  40. Karolina Hruba27. února 2017 14:18

    Páni, máte opravdu šikovného manžela, knihovna je nádherná. Musím se hned podívat i do dalších článků, co jste ještě vytvářeli, třeba se v něčem inspirujeme. Máme i podobné barvy v ložnici, já ladím do bílé s detaily v tmavších barvách. Nedávno mi začala zlobit lampička na nočním stolku (občas nepříjemně bzučela), tak jsem si koupila novou https://www.rajsvitidel.cz/lampicka-stolni-89899/ a podobá se té vaší :-). Ta podlaha je z Fatraclicku? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karolínko, moc děkujeme. Podlaha je no name za 199Kč/metr někde z Hornbachu. Bělený dub.

      Vymazat
  41. Moniko,
    knihovna je krásná, stejně jako celý Váš dům. Je vidět, že vše děláte s láskou. Já tu neskutečnou tvůrčí energii cítím z každé Vaší fotky. Opravdu, jste oba velmi šikovní a inspirativní.
    Je fajn, že Vaše děti vyrůstají obklopeni přirodou, květinami, krásnými věcmi, které si sami děláte, že díky tomu si vytvářejí k těm věcem úplně jiný vztah, než kdyby jste je kupovali už hotové.To, že jsou obklopeni ještě knihami, je další bonus.
    zdravím Vás a přeji, aby i další Vaše počiny byly stejně úspěšné. Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markétko, mockrát děkuji. Jste milá. Věřím, že se to vše jednou zúročí, ač někdy propadám výchovnému pesimismu.

      Vymazat
  42. Dobrý večer. Jak se jmenuje ta knížka? Nebojím se tmy? Nebo jiná? Mám doma skoro prvňáčka - nastupujeme v září. Jaké knížky byste pro předškoláka teď doporučila? Půjčila jsem si Tatínek se vyplatí a přišla mi trochu hloupá... Já mám knihovnu nedořešenou, ale největší bolístkou je úložný prostor pro moje časopisy, které si chci nechat a občas v nich hledat inspiraci. Inspiraci také nacházím na Vašem blogu, proto přeji, ať Vám nedochází nápady a jste tu stále pro nás - Vaše věrné čtenáře 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Laduško, moc děkuji.
      S baterkou jsme četli Vlk a tma.
      Pro předškoláky až 8 leté máme doma hodně knížek od Baobabu, Thovtu. Ve školce Bety měla ráda knížku Kosprd a telecí. Úžasné knížky má nakladatelství Běží liška.

      Vymazat
  43. Teda Mončo,
    sedne k vám do ložnice jako nočník na zadeček.
    Moc příjemná na pohled a samozřejmě krásná. Pokoj úžasně zútulnila. Kouzelné místo.
    Dana z Podkr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, možná bch zkusila místo stolečku kus špalku - břízy nebo trámu, co jste použili.
      Ale nevím, někdy se musí fakt vyzkoušet, člověk si myslí a pak stejně není přesně ono.
      Jsem "panna" jako ty a stále také vymýšlím... a manžel má práci.
      Ahojky.

      Vymazat
  44. To je perfektní! A tu Tomovu zručnost obdivuju. Já bych měla knihovnu nejradši ve všech pokojích... No, když o tom tak přemýšlím, tak klasickou knihovnu sice máme v obývacím pokoji a holky v pokojíčku, ale knížky máme, kromě koupelny, vlastně všude. :-)

    OdpovědětVymazat
  45. Zdravím na kopeček :)
    Knihovna je parádní, ostatně jako celý váš dům .Moc ráda k vám chodím, dýchá na mě domov, láska a štěstí. Tom je opravdu moc šikovný, ten má ručičky ze zlata , klobouk dolů.
    Hezký den,
    Petra z Plzně

    OdpovědětVymazat
  46. Máte to nádherné a velice jste mě inspirovali. Máme v ložnici stejným způsobem umístěné trámy, momentálně je v tomto výklenku dětská postýlka, ale do budoucna je toto naprosto skvělé řešení :-) V knihách se topíme a knihovnu zatím žádnou nemáme :-) díky za zveřejnění vašeho řešení.

    OdpovědětVymazat
  47. Můžu se zeptat, odkud máte ta okna? Máme koukám dost podobný styl a zrovna vybíráme nová okna na nás baráček... Děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou to okna Šírer z Kublova. Trojskla, dřevěná.

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥