pátek 9. prosince 2016

Polaz



Tuto staročeskou tradiční ozdobu Vánoc si můžete za pomocí dětí vytvořit a o slunovratu ji zavěsit  ke stropu nad stůl. Polaz představuje slunce a připomíná oslavou starého pohanského svátku, který sahá až do dob Keltů. Toto zvláštní jméno polaz vzniklo ze slovanského slova polazník – koledník, polazit – chodit po koledě. Koledníci byli o Vánocích štědře obdarováváni. Tyto tradice s námi sdíleli i Slováci, Poláci i národy na Balkáně.
Zavěšený polaz představuje slunce, které opět začne od 21. prosince nabývat na síle. Dny se začnou prodlužovat a noci zkracovat. Je symbolem života, naděje a světla, které se opět navrací do domovů.

A jak si polaz doma vytvořit? 
Kulatým základem bývalo jablko, brambora nebo těsto. Můžete využít ale i pomeranč, mechovou kouli, polystyrenovou kouli, kterou potáhněte nějakou látkou. Nejprve si udělejte dírku skrz kouli. Protáhněte jí provázek a na spodní části ho zakončete korálkem nebo mašlí. Na horní části nechte očko na zavěšení. Špejle si nastříhejte na půlky a navlékejte na ně dekorace. Jaké použijete, záleží na vás. Třeba sušenou kůru z pomerančů, mandarinek, kterou jste si ještě čerstvou vykrájeli malými vykrajovátky, kousky látek, sušené ovoce, oříšky, popcorn … 



 Aby to nabyla otravná titěrná práce. Vyplatilo se mi vyrábět polaz po několik dní a po pár minutách denně, jak přicházel materiál. Do kuchyně nad pracovní plochu jsem si zavěsila polystyrenovou kouli, kterou jsem si předem obalila ve zlatém krepovém papíru. Kouli jsem skrz propíchla drátem a provlékla provázek na zavěšení. Na konci provázku jsem uvázala mašli.
 Když si někdo oloupal pomeranč nebo mandarinku, okamžitě dokud byla kůra čerstvá, jsme s holkama vykrajovaly malé tvary hvězdiček, koleček a hned napichovaly na špejli a tu rovnou zapíchly do koule. 
Jablíčka jsem nakrájela na plátky a také ještě čerstvé napichovala na špejli a šup s ní na kouli. Mezi jablíčka a kůru jsem použila rozinky.  Polaz takto vznikal asi týden bez toho, abychom se vztekaly s mnoha tvary a špejlemi. Pomalu, pozvolna. Jen jsme soutěžili, kdo si nevypíchne při práci u linky oko:-)





Vím, že slunovrat ještě nenastal, ale chtěla jsem tvořit s předstihem, abyste měli také šanci se v klidu nachystat na tento velký den. Ten pro naše předky znamenal mnoho a byl kdysi předchůdce křesťanských vánočních svátků.
Tak kdo se do polazu se mnou také pustí?

Pevnou ruku a spoustu materiálu přeju,

15 komentářů:

  1. Krásné :-) taky máme doma, už asi deset let, občas něco vyměníme, obnovíme..stále dělá radost.

    OdpovědětVymazat
  2. Neznám, děkuji za poučení :) Zkusíme vyrobit ... mandarinek, pomerančů, jablíček atd máme až až :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsek to ale ostuda, vzpomněla jsem si :) že jsme to jako děti s rodiči nebo ve škole dělavali s jablíčkem ... Takového ježka z takto ozdobených parátek a měli ho na stole. Díky Moni!

      Vymazat
  3. Krásný den Moni,
    děkuji zase za takové pohlazení na duši...mohla bych číst a číst...určitě děkuji za krásnou inspiraci, pustím se do toho s Vámi, kouli mám doma stále po ruce a materiálu na míse dost...
    tak hezký večer
    Ali

    OdpovědětVymazat
  4. My sme dnes rano vykrajovali srdiecka a hviezdicky z mandariniek, tak ich idem napichat na spejle a urcite vyrobime polaz :(.dakujem za inspiraciu.

    OdpovědětVymazat
  5. Ano,ano - není to pro mne neznámé, jen jsem si tuto krásnou ozdobu už několik roků nevyrobila. Tak se do toho dám :-)
    Hezký víkend tam u Vás na kopečku!
    Hanka z Podkrkonošíé

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za připomenutí i rozšíření znalostí - letos přidáme asi "stojánkový" na vánoční stůl.

    OdpovědětVymazat
  7. Moni, krásná výzdoba. Už jsem ji také dělala a vím, že vypadá moc hezky. Je to připomenutí dávných zvyků našich předků. Přeji krásný advent. Iva

    OdpovědětVymazat
  8. Hned zítra se pustím do výroby. Děkuji za připomenutí!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to se vám povedlo, holky! Letos už ne, ale příští rok určitě...
    Moc pěkné!
    Jana

    OdpovědětVymazat
  10. ...ještě jsem chtěla dodat, ta poslední fotka je úchvatná!

    OdpovědětVymazat
  11. Moni,nechal a jsem se inspirovat a Polaz nam běh víkendu na okně visí také:-)Klidne adventní pracovní dny!

    OdpovědětVymazat
  12. Krásný den na kopeček - Moni můžu Vás poprosit, jaké těsto je na polaz nejlepší? nechce se mi nějak tu krásu zapichovat do polystyrenu a to těsto mi přijde takové nejsympatičtější, jen nevím, z čeho ho splácat:) děkuju moc, Daniela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danielko, bohužel nemám zkušenosti s těstem na polaz, zkuste někde vygooglit. Nebo napíchtěne špejle do tradičního jablíčka nebo mechové koule.

      Vymazat
    2. Pravda, mech nebo jablíčko zní taky fajn - jablíčko si říkám, jestli se nezkazí, ale tak vyzkoušíme...děkujeme za inspiraci, není nic lepšího než se v tom temném prosinci upnout na návrat sluníčka:) pěkný den, Daniela

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥