neděle 13. listopadu 2016

Svatomartinské rohlíčky


Nekynuté Martinské rohlíčky

těsto:
250 g másla
250 g zakysané smetany
400 g hladké mouky
špetka soli
1/2 lžičky vinného kamene
nebo prášku do pečiva

náplň:
200 g namletých vlašských ořechů
200 g moučkového cukru
1 bílek
(žloutek si nechte na pomazání rohlíčků)
1 lžička skořice
3 lžíce rumu

Všechny ingredience na těsto dobře zpracujte a nechte 2 hodinky uležet v lednici. Během odpočívání těsta si připravte náplň. Jednoduše smíchejte všechny ingredience. Bílek nešlehejte, jen vmíchejte. 
Těsto po vyndání z lednice rozdělte na 6 dílů. Každý bochánek  rozválejte do tvaru malé pizzy, aby těsto bylo asi 2-3 mm silné a radýlkem "pizzu" rozdělte na 8 dílů. Náplň dejte do širšího okraje a motejte jednotlivé trojúhelníčky jako rohlík. Rohlíček ohněte do tvaru podkovy, dejte na pečící papír na plech a pomažte žloutkem.
Pečte při 180°C asi 22 minut.

Náplně si můžete udělat, jaké máte rádi: tvarohové, povidlové, jablečné ... u nás hraje prim tato ořechová. A nebojte se toho množství 48 rohlíčků. Jsou malé asi 5 cm. Ten, kdo udělá jen z poloviční dávky, zapláče. Rohlíčky mizí u strávníků bleskovou rychlostí. Opravdu jde práce velmi rychle a těsto nepotřebuje ani podsypávat. Krásně se s ním pracuje a po upečení je nádherně křupavé.




S kamarády  Svatomartinské menu moc chutnalo. Krásné tradice nám naši předkové předali.
A naše aktuality?
Dostala jsem od těch nahoře pokyn ke zpomalení ve formě vymknutého kotníku a částečně přetržených vazů. Zdobí mě ortéza a berle. Díky Tomově obr pomoci vše zvládáme, ale nerada snáším tu bezmoc, že si nepřinesu ani hrnek s čajem. Mrzí mě, že je teď 90% domácích prací na Tomovi. Učím se přijímat signál k odpočinku, velmi si rozmyslím, kdy půjdu ze schodů. To zvládám po zadku nahoru i dolů:-) Holky berle neskutečně baví. Trénují s nimi a napodobují nemobilní maminku. Bety s nimi dokázala jedním tahem např. rozbít skleničku vína, s kterou Tom konečně po celém dni dosedl na sedačku. Zůstala mu v ruce jen její nožička a střepy vytahoval i z obličeje. Jo, máme se skvěle, unaveně, uhoněně a já bolavě. Ale i to patří k životu a já si o to víc vážím zdravých částí těla a zdravých členů rodiny.

Mějte se dobře a když běháte, ať našlapujete vždy správně a jste stále mobilní.

24 komentářů:

  1. Moni, rohlíčky dělám stejné, jen s povidly a opravdu mizí závratnou rychlostí ;)
    Tak pořádně odpočívat, hlavně ať je noha v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Mončo, skutečná odvaha je přijímat v životě vše s pokorou a učit se z toho. Taky cítím potřebu zvolnit, ale pracovní a domácí povinnosti mne ženou stále dál. Některé činosti bych asi dělat vlastně nemusela. Třeba trénovat přípravku atletiky. Ale když po hodině děti skáčou kolem, nechce se jim domů a jeden přes druhého křičí, že dneska to bylo skvělé, mám hřejivý pocit, že to za to stojí. Pak přijdu domů a už to jede - večeře, úkoly, žehlení ... Přeji brzké uzdravení a možnost dopřát si ten pocit, že chvíli nemusí být vše na 100 %. Zdraí Peťula

    OdpovědětVymazat
  3. Paní Moniko, rohlíčky mňamkové, máte skvělou rodinu vše zvládnete, znám ten pocit bezmocnosti já si kotík přímo zlomila a k tomu žebra pádem v koupelně u dcery a na druhý den absolvovala tisíc km busem, ani nevím, jak jsem to dokázala, ano, zpomalit v tom dnešním světě a určité uvědomění, jt to dočasné vše se v radost obratí, odpočívejte, holky jsou šikulky:-) Iva

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý večer,
    je to niekoľko týždňov, čo som vďaka inému blogu objavila ten Váš :-) Páčia sa mi Vaše nápady a inšpirácie z domova, záhrady, zo školy aj tie kulinárske. Som tiež učiteľka druháčikov a páči sa mi ako s deťmi pracujete. Chcela som Vám vyjadriť podporu a prianie skorého uzdravenia :-)Zdravím Mária

    OdpovědětVymazat
  5. Přeji brzké uzdravení. Masíčko vypadá nádherně a rohlíčky také. U nás bylo jen Svatomartinské vínečko, o víkendu se snažíme o bezmasé stravování,masa si přes týden užijeme ve školce a v závodní jídelně až až....

    OdpovědětVymazat
  6. No tak dobře Moniko, letos jsem je nestihla, měli jsme od tchýňky, ale tyhle zkusím upéct, svatomartinské jsme si dopřáli, tak proč ne :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Dobry vecer Monika,
    prajem vám skoré uzdravenie a zatiaľ veľa relaxu a oddychu :-) Je super, že má kto pomôcť a nie ste na všetko sama.
    Rohlíčky vyzerajú lákavo, škoda, že musím robiť len bezlepkové...
    Maj sa krásne, pekný večer,
    A.

    OdpovědětVymazat
  8. Moni, fffffffffffffff fffffffffffff...foukám bebo....
    tělo si řeklo prrrr, to bude doobrý!

    OdpovědětVymazat
  9. Přeji brzké uzdravení ... rohlíčky určitě vyzkouším, děkuji za recept :-) hezký večer D.

    OdpovědětVymazat
  10. Také jsem tento víkend pekla, recept jsem našla u Moniky Brýdové, a jen se zaprášilo, leží tu poslední dva, ty už fotit nebudu.... Opatruj se a odpočívej, tělo si asi řeklo... tak ho poslouchej. Třeba si tě ještě více užijeme na blogu ;.) ráda tě čtu
    Eva

    OdpovědětVymazat
  11. Moni, přeji brzké uzdravení!!! Rohlíčky i husa vypadají nádherně...určitě moc chutnalo! Já tu svou husu ani nestačila vyfotit! Inka

    OdpovědětVymazat
  12. To je mi Vás moc líto, měla jste hodit za hlavu vaření a pečení a hlavně odpočívat. Já mám za sebou totéž na obou nohách (ale štěně jsem nezašlápla:-)) a díky přetrhaným vazům se vymknutí opakovaně vrací z ničeho nic. Hlavně to nechce podceňovat, na rozdíl od chybějících vazů v koleni, kde napomůže dobré posílení svalů, tak u kotníků je svalů pomálu. Náhrada vazů patří k nejbolestivějším operacím. Buďte na sebe opatrná a hlavně klid, však víte, práce nemá nožičky ... Opatrujte se a hlavně se svěřte dobrému "ťapkaři".

    OdpovědětVymazat
  13. Moniko, ať se brzy uzdravíš.
    Nic se neděje náhodně. A je krásné, když člověk tomu co se stalo "porozumí" a "změní směr". Ty sama víš... ♥
    Mějte se všichni krásně
    Katka ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Moni, já když jsem nemocná, tak ty první dny vždycky špatně dávám. Smiřuju se s tím, že doma není všechno tak jak dělám já, že je tu větší nepořádek, že až se uzdravím, čeká na mě vlastně spousta práce. Na druhou stranu vím, že zbytek rodiny dělá co může, jen prostě muž to má nastavené jinak a nehoní se,zvládne co zvládne, v klidu, je s dětma a večer jde s nimi spát. Tak za dva dny mě ty znepokojující myšlenky přejdou a neřeším to. Přeju ti, ať se kotník dobře hojí a dokážeš to "vnucené" volno využít pro svůj prospěch. ;-)
    Jinak rohlíčky peču podobně, včera jsme dojedli poslední. Jak je děláme fakt jen jednou do roka, je to o to větší delikatesa a vzácnost.

    OdpovědětVymazat
  15. Je vidět, že jste signál shora pochopila a to je nejdůležitější.
    My prožíváme něco podobného. Těžký úraz měl sice manžel, ale zastavili jsme se oba.
    Přeji kvalitní odpočinek a co nejméně bolesti.
    H.

    OdpovědětVymazat
  16. Přeji brzké uzdravení, stalo se mi to, když byly děti hodně malé a to se bez pomoci neobešlo vůbec. Vaše slečny určitě rády pomohou a vše bude zase v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  17. Milá Mončí, moc Vás zdravím, je mi líto co se Vám přihodilo a přeji ať se brzy vše zhojí a hlavně nejsou žádné následky!!!! Ať můžete zase brzy bezbolestně běhat za "netopýry na půdu" nebo s foťákem kolem "Vašeho kopečku".
    Já to pomyslné "tytyty" někde tam z nebíčka zažila před pěti lety..byla jsem jak rozjetý vlak...a prásk!!..o tom někdy...
    Opatrujte se, zase bude líp, Vy to zvládnete, uvidíte! Sice jinak než jste zvyklá..
    Vaši blízcí mají nyní možnost Vám oplatit to, co pro ně Vy s láskou děláte s absolutní samozřejmostí!!
    Mějte se tam u vás, jak to nejlépe půjde!
    Z chaloupky mezi kopci Jana Š.

    OdpovědětVymazat
  18. Moni moc ti přeju at se ti to dobře uzdraví a at to,co ti ta ne-moc chtěla říct, vyslyšíš:) doporučuju Traumeel mast i tablety, oboje nechemické, já si zlomila v létě zápěstí-jójó nepodávej pomocnou ruku, nepodávej pomocnou ruku:)- a moc mi ten Traumeel pomohl a taky kostival. měj se ráda a ono se to zahojí rchle:)Káťa

    OdpovědětVymazat
  19. Milá Moni,
    co to čtu...:-( Moc Vám přeji brzké uzdravení a odpočívejte. Rohlíčky zkusím, nebudou už na Martina, ale nevadí:-) Cokoliv jsem od Vás zkusila, vždycky nám doma chutnalo. Opatrujte se
    Ali

    OdpovědětVymazat
  20. MOC vám všem moc děkuji za podporu. Jste milé a beru si vaše rady k ♥
    Teď jdu na kostival, který jsme si loni naložili.
    Krásné dny a užívejte je ve zdraví. M.

    OdpovědětVymazat
  21. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  22. Zdravím,přeji brzké uzdravení♥....Pa,Šárka.

    OdpovědětVymazat
  23. Moni, přeji brzké uzdravení. Ještě mám v živé paměti, když jsem trávila doma 3 měsíce po plastice křížového vazu a bez berlí jsem se nehnula. Naštěstí nemáme doma schody :-) Díky Vašemu příspěvku jsem si rozšířila obzory o vinný kámen :-) Hezký večer, Karla

    OdpovědětVymazat
  24. https://www.lekarna.cz/flector-ep-gel-1x60gm-gel/
    Moni, to je zázrak, zkus tohle...roky máme doma a spoustě lidí jsem doporučila...funguje to

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥