středa 26. října 2016

Hra, která nás baví


Znáte vykládací karetní hru Dixit?
My ji hrajeme asi půl roku, kdy si ji vybrala Terezka k narozeninám a moc nás baví. Mně je sympatická především tím, že v ní nejde primárně o soupeření a porážení druhého, ale o souhru ... slovní, myšlenkovou, jazykovou a to vše s nádhernými snovými kartami. Motivy na obrázcích jsou nádherně výtvarně ztvárněny paní Marií Cardouat. Její rukopis určitě stojí za úspěšností této netradiční hry, která podporuje představivost a fantazii. Její malůvky nejsou nikdy jednoznačné, mají v sobě kouzlo a nádech abstraktna.
Karty využívám i ve škole. Jsou výbornou pomůckou při hodinách literatury, gramatiky a slohu, kdy děti mohou podle vytažených obrázků poskládat a zaznamenat svůj příběh. Samotný popis obrázků a vyhledávání správných přídavných jmen, podstatných jmen, sloves oživí nudnou gramatiku českého jazyka.



A jak se Dixit hraje?
Hráči dostávají na začátku do ruky šest karet a v každém kole jednu novou kartu a jednu vyloží. Hráč, který vykládá, položí svou kartu lícem dolů a popíše ji třeba jen jedním slovem (např. útěcha, láska, žal ...) nebo může zanotovat písničku, přednést část básničky, zahrát pantominu, zdramatizovat, udělat patřičný zvuk, grimasu ... zkrátka cokoli, co mu ona karta připomíná. Záleží na fantazii a hereckých schopnostech každého hráče.
Ostatní ve svých kartách hledají takovou, která se tomuto výkladu nejvíce podobá a dají ji také lícem dolů. Karty se promíchají, otočí lícem nahoru a ostatní hádají, která že karta patří vypravěči. Bodování je neobyčejné a dělá z Dixitu ojedinělou hru. Pokud nikdo neuhádne mou kartu, znamená to, že jsem nevystihl úplnou podstatu a ostatní mi neporozuměli. Nezískávám tak ani bod. To samé i v případě, že ji uhodli všichni, to jsem to řekl moc lehce a jednoznačně. Nejvíce bodů získávám, pokud alespoň někdo uhádne mou kartu. Body za uhodnutí získávají zároveň i spoluhráči. Takže i když nejsem vypravěč, mohu získat i několik bodů.



My už ani nehrajeme Dixit se základní hrací deskou. Stačí nám list papíru, kam zapisujeme body. Karty se dají dokupovat i samostatně a můžete si tak hru stále rozšiřovat. Rozšiřující karty jsem objednala tady a základní hru s deskou můžete koupit tady. Při této hře se zažije spousta legrace a neopakovatelných příběhů a pokaždé je hra jiná. Baví nejen děti, ale i dospělé a na 100% s ní oživíte setkání s přáteli. 



A co vy a deskové hry? Jaké jsou vaše oblíbené a proč? Třeba dostanu nějaký tip zase já od vás. Tady přikládám spoustu deskových her, z kterých můžete vybírat, až děti napíší Ježíškovi:-)

Hezký den,
M.

25 komentářů:

  1. Opravdu krásné ilustrace! Mám mladší děti, takže u nás zatím Pexeso, Černý Petr, trošku Scrabble.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný den Moni,
    u nás teď frčí Ubongo, to je skvělá hra, pak Osadníci z Katanu, Scrabble, Dobble, nově také Pexetrio stromy - to se nám hodí na prvouku v naší druhé třídě :-) Děkuji za tip na dárek a přeji hezké podzimní prázdniny
    Ali

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný den Moni,
    u nás teď frčí Ubongo, to je skvělá hra, pak Osadníci z Katanu, Scrabble, Dobble, nově také Pexetrio stromy - to se nám hodí na prvouku v naší druhé třídě :-) Děkuji za tip na dárek a přeji hezké podzimní prázdniny
    Ali

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný den Mončo a děkuji za skvělé doporučení. Hra vypadá moc lákavě. S těma hrama je to vždy tak těžké - něco vybrat? Je jich na trhu opravdu celá řada a není to zrovna levná investice,aby člověk sáhl vedle.
    U nás se celkem zajela hra Moje první česko a jinak stále dokola oblíbené Pexeso,karty a kvarteto na různá témata,hlavně vláčky,traktory a stroje. Včera jsem pořídila už pod stromeček další vzdělávací hru "Tělo člověka - kvíz, vzdělávací hra pro zvídavé" tak jsem zvědavá,jaký bude mít úspěch?? mějte se krásně. Market

    OdpovědětVymazat
  5. Dixit je skvělá hra! A můj úplně největší favorit je hra Citadela;-). P.

    OdpovědětVymazat
  6. Hrála jsem jednou a nadchla mě! Víc než hra samotná se mi líbily ty překrásné hrací karty!!! Ráda bych si ji ještě někdy zahrála pořádně, má první a zatím jediná zkušenost proběhla na party a účastníci již nebyli zrovna svěží, takže jim přemýšlení moc nešlo :)
    Nevěděla jsem, že hru mohou hrát už menší děti! Je super, že je to tak baví, moc se mi líbí, k čemu své děti vedete!

    OdpovědětVymazat
  7. My jsem jednu dobu hodně hráli Bang - je to na motivy divokého západu - někdo je šerif, bandita atd. Bavilo to dospělé i děti (chce to ale tak 6+)
    Jinak když jsem byla menší, tak jsme hráli Dostihy a sázky, v pubertě jsme často hráli poker. Ale snad nejvíc mě vždycky bavily Activity.
    Radka

    OdpovědětVymazat
  8. Já bych si tak strašně ráda zahrála nějakou hru. Ale doma na to nikdo není. Všichni jenom slibují, jak se někdy sejdeme a zahrajeme si Monopoly, ale skutekutek. Já mám ráda například Česko a podobné "vědomostní" hry, ale jsem v tom blbým věku, kdy podle ostatních už jsem na hry velká, ale děti nemám, abych si s nima mohla hrát. A to jsem taková hračička... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nas ve meste je klub deskovych her ( vim hned o nekolika) a schazeji se pravidelne uz hromadu let, mozna je v okoli taky neco takoveho. Treba by tohle byla cesta.


      Vymazat
  9. U nás je ze společenských her oblíbený Magický labyrint,Qwirkle a Začarovaná věž. Ilona

    OdpovědětVymazat
  10. Skuste Koncept a Telepatiu

    OdpovědětVymazat
  11. Přiznám se ,že hraní jakýchkoliv her pro mě v dětství bylo utrpení,a stokrát radši jsem si něco četla,a když byly děti menší,hrál s nimi manžel,myslím karty a deskové hry,jinak jsem si s nimi hrála moc ráda,ale hry společenské ne,nevím proč to tak mám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to podobně, společenské hry moc nemusím odmala. Možná mi vadila ta soutěživost, alespoň u klasických her. Olga

      Vymazat
    2. Děkuji za přiznání,jediná hra oblíbená byla Z pohádky do pohádky , a figurky ze Smolíčka, pěkný den,dae

      Vymazat
  12. Prave dnes jsem koupila hru z meho detstvi. Mely ji nase sousedky, stolni hry jsme hraly kazdou chvili, my meli klasiku - Clovece apod., ale holy Z pohadky do pohadky, takze letos ji dostanou nase deti a ja se tesim, az si ji zahraji s nimi-). Hezky vecer. M.

    OdpovědětVymazat
  13. Díky za tip, vypadá to skvěle a u nás to bude ještě obohaceno o rozvoj slovní zásoby v angličtině i holandštině :-D. U nás se hrají karty, a stále frčí labyrint , což je hra u které nemusím sedět , ale občas přiběhnu a jedu a často možná díky tomu odstupu i vyhraju :-))). Asi už vím , co nám dostaneme pod stromeček.

    OdpovědětVymazat
  14. Tuhle hru mam na seznamu, co budu posilat Jeziskovi, jeste par dalsich by se naslo. Dcera propadla Muminkum, takze muminci pribehy z kostek to jisti.

    OdpovědětVymazat
  15. U nás frčí Duch a Pictomania. Duch je o rychlém přemýšlení a rychlé ruce. Akční a má spád. Pictomania je o kreslení, vystihnout podstatu zadání a přitom ještě uhádnout co kreslí soupeři. Super legrace. Lenka

    OdpovědětVymazat
  16. díky za tip, asi koupím. U nás letí domino doba ledová, moje první obrázky od albi (můžou hrát i dospělí), double. Mám ráda obchody Albi :-). krásný večer. Dana

    OdpovědětVymazat
  17. Skvělá hra, po tom co jsme ji hráli u známých na silvestra s dětmi a byla to skvělá zábava, tak jsme taky koupili jednu domů Terezce k svátku od té doby hrajeme často. Andrea T. Některým dětem trvá delší dobu než pochopí a naskočí na stejnou vlnu a snaží se popisovat co je na obrázku, ale postupně to dá každý :-)

    OdpovědětVymazat
  18. TicTacBum - skvělá věc, aby si děti rozšířily slovní zásobu. Jak dnes děti poslouchám, umí x děsných angl.zkratek a v češtině jsou ztraceni.

    OdpovědětVymazat
  19. Dixit taky doma hrajeme, baví nás všechny. A taky Ubongo. A Červenou Karkulku od Djeco.

    OdpovědětVymazat
  20. Taky hrajeme... a ještě Ektorp, Ank-Morpork, Scrabble, Království, Proroctví, Dobble, Story cubes, Blechy :), Party time, Carcassone... a ještě spoustu dalších.. Každé vánoce jednu přidáme. No a Magic ty hraje muž s kamarády.. Hrajeme spolu po večerech a nebo s dětmi ve dne. Nás to baví tak nějak všechny.. Naposled nás zaujal Zaklínač... ale toho hrajeme jen s nejstarším (10).. a jsou to už dost složité strategie.. ale on je trénovaný od prtěte

    OdpovědětVymazat
  21. Jednoduchá logická PANICLAB,PATCHWORK, složitější a delší AGRICOLA. Deskovek máme mnoho, dlouhodobě vedou OSADNÍCI Z KATANU v rozšíření, dájí se hrát v několika variantách.
    Pav

    OdpovědětVymazat
  22. Na naše dítě je tato hra ještě malá, ale můžeme ji doporučit i všem dospělým. My jsme s ní přivedli k hraní třeba naše rodiče a když ji vytáhneme na jakékoliv akci s přáteli, zaberou se do ní všichni a baví i ty, kteří "na deskovky a hry" vůbec nejsou. Je totiž prostě jiná. Báječně se díky ní poznávají ostatní lidé a jejich zájmy a tak.

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥