sobota 24. září 2016

Na šípky


Každý rok chodíme trhat šípky na přelomu září a října. Včera jsem ale koukali, jak teplé září zrání uspíšilo a více než polovina šípků už je přezrálá a měkká. I tak jsme několik kilo natrhat zvládli. Pokud se na ně také chystáte, určitě neotálejte.
Šípky po umytí sušíme přirozeně na sítech, nebo v látkových pytlících zavěšené nad krbem. Je pravda, že to trvá dlouho, než ztvrdnou na kámen. Touto cestou asi šest až sedm týdnů. Ale můžete využít i sušičku na ovoce nebo troubu.










Relaxační záležitost. Až na to poškrábání a zapichování trnů do kůže.
Klid, jen bečení ovcí a zapadající slunce. Co víc si na konci pracovního týdne přát.
Mějte prima víkend a také si nasušte, lepší čaj neznám.

Náš šípkový čaj
Velkou hrst celých usušených šípků dám do 5 litrového hrnce a nechám vařit asi 5 minut. Přes noc nechám čaj ještě vylouhovat. Pustí krásnou tmavou barvu. Šípky nechávám celé, nedrtím. Klesnou dolu na dno hrnce a naběračkou nalévám jen čistý čaj.

28 komentářů:

  1. Na šípky se chystám už týden :o)
    Z fotek dýchá krásná podzimní atmosféra ......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podzim už převzal vládu, je to cítit.
      Krása. Toto období, kdy je ještě teplo, ale s barvami podzimu mám nejraději ze všeho.

      Vymazat
  2. Ahoj Moniko,posíláme tip co ze šipku�� sirup,je výborný holkam moc chutná.
    http://www.home-made.cz/2014/10/domaci-sipkovy-sirup-aka-wobenzym-ktery.html?m=1

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My šípky vždy vypijeme v čajích, ale díky za tip. Na nás čeká sirup šalvějový a protože nepasterizuji, mám už plnou lednici:-)

      Vymazat
  3. Zdravím,u Vás je tak krásně♥.Krásný víkend.....Pa,Šárka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si toho nesmírně vážím, kde žijeme. Díky, Šárko.

      Vymazat
  4. Taky se na ně chystám,musím si teda,pospíšit!!!Hezký víkend..Ila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pospěš, Ilonko. Byli jsme fakt překvapení, jak jsou přezrálé. Horko bylo pro září netypické a dlouhé. Uspíšilo je to.

      Vymazat
  5. nadherne zabery, tiez sa chystame a asi pribalum aj fotak. Moni si velky Inspirovsky :).

    OdpovědětVymazat
  6. nadherne zabery, tiez sa chystame a asi pribalum aj fotak. Moni si velky Inspirovsky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Foťák vždy s sebou:-)
      Děkuji, Maria.

      Vymazat
  7. Vyrážíme právě teď - na šípky na sušení, víno a dnes k obědu - vepřové se šípkovou s bramborovými koblížky...pa Vokopka

    OdpovědětVymazat
  8. Z těch fotek dýchá nádherný podzim ... D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Daní, už je tady ta krásná barevná modelka:-)

      Vymazat
  9. Máte tam u vás krásně a ty to Moni umíš výborně zachytit, v tvých fotkách je vždycky nálada.

    OdpovědětVymazat
  10. Prosím Vás Moniko,jak ten caj děláte?Přes co cedite?Aby tam nebyly ty chloupky? Děkuji za rady ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsem pro všechny na konec příspěvku.

      Vymazat
    2. Dekuju��

      Vymazat
  11. Krásný den!
    I my sušíme šípky!!! Zkrátka je "šípkobraní" v plném proudu.
    Mončo, také neznám lepší čaj a pomalu nic nestojí, jen pár těch škrábanců...
    Já měla na zahradě, na mezičce svůj vlastní obrovský šípkový keř, který jsem si doslova chránila vlastním tělem, před "vyřezáním"...jenže obrovská letní vedra z minulých let ho zahubila, nosila jsem sice kýble s vodou jako Nastěnka k uschlému pařezu...ale spodní vláhu to nenahradilo...Po stráních v našem údolíčku je spoustu keřů, ale ten náš "bio"s obrovskými plody mi moc chybí!! Na mezičce mám několik malých výhonků, u nich klacky, aby mi je muž neposekal, tak doufám, že se mi podaří v zahradě zase mít, tu nádheru pichlavou, krásně voňavou, růži šípkovou.
    Z chaloupky mezi kopci Jana Š.



    OdpovědětVymazat
  12. Také se o víkendu chystáme na šipky. Neznám v zimě nic lepšího než vyhřívání se u krbu s šípkovým čajem v ruce... :)

    OdpovědětVymazat
  13. Moniko, můj tip- šípky navléknu na nit. Práce to není nic moc, ale vznikne moc hezká dekorace, pěkně se usuší a pak je průběžně beru na čaj. Krásný podzim. Dáša

    OdpovědětVymazat
  14. Máte krásné fotky, jako vždy :) Taky se chystám na šípky, plánuji z nich udělat marmeládu.
    Hezký večer! Karla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marmeláda je super. Nie každému chutí, ale je originálna!
      Veľa zdravia zo šípkových vitamínov želá Andrea

      Vymazat
  15. Moni, na šípky se chystám, teď zrovna sklízím rakytník. už jsem otrhala tři kila, ale keř vypadá pořád stejně obsypaný. o trnech nemluvím, ale prý jsou i ty léčivé.
    šípkovou marmošku jsem vařila loni a tak ji šetřila že mám ještě půlku. už nebudu škudlit.
    přeji krásný podzim. Majka

    OdpovědětVymazat
  16. Dnešní počasí nás taky vytáhlo na šípky už po druhé,ale při prvním sběru jsem si naplnila koš
    mechem a jiným materiálem.Dnes jsem se krotila a sbírala jen šípky.Hezký víkend s kocourem.

    Včera Šarlotka viděla padat hvězdu a přála si taky kocoura a chudák si myslela,že až se večer vrátí z výletu tu na ní bude čekat jako na Betynku.Bylo mi jí tak líto.

    OdpovědětVymazat
  17. Podařio se nám na poslední chvíli nasbírat krásné šípky na místě, kde je čerstvý vzduch. Čaj je po této úpravě opravdu vynikající.

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥