neděle 19. června 2016

levandulová sklizeň


Jak to máte vy se sklizní levandule? 
Já se na ni vždy moc těším, ale nechce se mi zničit tu nádheru. Po odstřihnutí už není rostlinka tak kompaktní. Vždy otálím, ale vím, že pokud bych čekala dlouho, přijdu o tu nádheru. Takto ji mám po usušení celoročně doma. Pokud chcete tu krásně modro-fialovou levanduli, která si modrou barvu udrží i přes zimu, sahejte po sazeničkách Hidcote.
Pokud zasadíte levandule na správné slunné místo, obsypete je kamínky, které potřebují k vstřebávání tepla, každoročně se vám odmění takřka bez práce. Úžasná nenáročná bylinka.








Přeji bohatou sklizeň a omamující vůni.


PS: Konečně jsem ze zahrady jednou neodešla špinavá jako prase, ale s voňavýma čistýma rukama.
Vždy když vidím ty kouzelné anglické zahrady v televizi, jediná práce, která je zachycena, je upravená lady stříhající růže nebo levandule do proutěného košíku. A dnes jsem si tak také konečně připadala. Hurá!

17 komentářů:

  1. Jééé! To musím taky udělat. Už se na to chystám minimálně týden, ale ještě jsem se k tomu nedostala. Loni jsem levanduli stříhala až po rozkvětu a nebylo to ono... Letos to musím stihnout :)

    BLUDIČKA VEČERNICE

    OdpovědětVymazat
  2. Nádhera!!! Já ještě letos sklízet nebudu, na jaře jsem vysadila a je mi líto stříhat tak mladé rostlinky a stejně těch kvítků není tolik. Nechám je včelkám a čmelákům. Přeju ti krásný a voňavý večer papa Marcela

    OdpovědětVymazat
  3. Já ji stříkám postupně jak dozrává a takže to není tak radikální změna.

    OdpovědětVymazat
  4. Závidím vám tu sklizeň, ale třeba se příští rok taky tak zadaří i u nás. Děkuji za radu, zítra dojedu pro kamínky a taky děkuju za to že tu jste, že měl před 3 roky váš manžel báječný nápad, založit vám blog. Chodím sem pro pohlazení, inspiraci, moudra. :-D vlídný večer.

    OdpovědětVymazat
  5. Moniko levandulova,i já letos dneska poprvé strihala první svazek levandule :-)Stihla jsem
    to jen tak tak pred destem.Také stříhám a zpracovavam
    postupne.Vetsinu svazecku daruji.Vloni jsem nejen sušila svazky,ale i samotné květy,motýla palicky
    a pekla sušenky i vařila sirup.Krasne levandulové dny!






    první svazek levandule

    OdpovědětVymazat
  6. U nás ještě nekvete. Bohužel o velký keř jsem přišla, mám jen dva malé, už se začíná malinko zbarvovat, tak se těším na kvítky a asi to nedá ani jeden takový svazek co máte vy:) Ale třeba příští sezonu...
    Voňavé dny
    Andrea

    OdpovědětVymazat
  7. No to je krááása, já dlouho už tajně doufám, že si jí taky konečně budu moci vysadit, zahradu bohužel budu řešit až příští rok, ale snad se jí podaří a poroste/pokvete tak nádherně jako tobě, to musí být jako v provensálském ráji tam:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Těším se jako malá, právě jsme převzali vysněnou chatu a přesně vím od první chvíle, na kterých místech levandule bude :)

    OdpovědětVymazat
  9. Těším se jako malá, právě jsme převzali vysněnou chatu a přesně vím od první chvíle, na kterých místech levandule bude :)

    OdpovědětVymazat
  10. Moni, miluju levandule. Mam Hikcote i takove ty hodne vysoke, ty mi koupila kamaradka zahradnice a planuji je pristi rok presadit jinam, Hidcotky jsou nej. A ja nestriham:-( doma mi vzdycky opadavaly, tak se kocham jejich krasou jen venku. Mame je zamulcovane a kvetou krasne, nezalevam skoro vubec, jen kdyz je dest prolije. Mam je u ruzi.

    OdpovědětVymazat
  11. Ja som vyslovene levanduľová :) Tá moja je ešte len v takom bábätkovskom veku, takže nie je až taká bohatá, ale radosť mi robí aj tak. Ale susedka má záhon, že by sa zaň nemusela hanbiť ani v Provensálsku, takže som zabehla na kytičku k nej. Dobré susedské vzťahy sú proste na nezaplatenie. V obecnej skalke ju skosili krovinorezom (!), to som skoro dostala infarkt po takej hromadnej vražde, takže som sa stala dedinskou levandulistkou a zobrala som ju pod svoje ochranné krídla. Tak snáď sa jej bude dariť :) Ľ

    OdpovědětVymazat
  12. Levanduli miluju hlavně od chvíle, kdy ji můžu mít na vlastní zahrádce! Ta barva a vůně je nádherná. Nám rozkvetla teprve nedávno, tak ji ještě chvíli nechám a pak aspoň částečně sklidím. Loni jsem to nestihla včas a zaschla mi. Naštěstí se i tak po ostříhání na jaře nádherně probrala a zdobí mi okrasný ostrůvek :-) Jana

    OdpovědětVymazat
  13. Ja tiež nestriham nemam to srdce 😊 a napriek tomu ze som bola prwsvedcena ze kupujem ku chodniku tri trsy rovnakej odrody tak mam jednu hidcote veľmi tmavo fialovú druhu vyzera vzrastom akobhiscote ale je úplne svetla a tretia je dlhá dlhokanska tiež svetla...tie svetle este nemajú vyzreté kvety ale ta tmava uz tyzden kvitne..a je to krásna podívaná ako to vy češi hovorite, pozdrav z Košíc posielam, e.

    OdpovědětVymazat
  14. Zdravím voňavý kopeček,také je má ♥.....u nás ještě ne(((.Pa,Šárka.

    OdpovědětVymazat
  15. U nás také teprve začíná, už se moc těším:) Ale něco nechávám včelkám, to je vždycky hukot, když levanduli stříhám:) Letos se pokusím o levandulový sirup, snad se zadaří:) Mějte se levandulově Petra

    OdpovědětVymazat
  16. Já tu levanduli prostě miluju. A mám výhodu, že (ač nevědomky) mám různé odrůdy, které rozkvétají postupně :-) a tím pádem mám dlouhodobou modř na zahrádce. Když to člověk umí tak krásně vyfotit jako ty, je její krása ještě podtržená :-)

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥