pondělí 18. dubna 2016

Co číst s prvňáčky


Co se poslední dobou ohřívá na Betynčině nočním stolečku ... tedy na noční truhle:-)
Dočetli jsme krásnou knížku o námořníkovi a jeho pejskovi Pekkovi.
 Nasmáli jsme se u ní a baví mě na ní, že není prvoplánovitě krásná, ale nutí k hledání a domýšlení si. Jak u obrázků, tak i u textů. Betynku moc bavila. Přiznám se, že jsem si myslela, že ji chtít nebude, ale opak byl pravdou. Byla jsem mile překvapena.





Teď má  Bety rozečteného medvěda Johana od Klárky Pondělíčkové. 
To je taková krása! Pohlazení slovem i obrazem. Knížka tak akorát do ručky malého čtenáře.
Přiznám se, že na ilustracích  Andrey Tachezy ujíždím a knížky kupuji někdy jen kvůli jejím kresbám. Jsou něžné, zajímavé, nic nepodbízejí a z postaviček cítíte jejich duši.




A už se těšíme na novou knížku, kterou dostala Betynka k narozeninám Pidibabka z Brd od Jiřího Kahouna.
V Brdech jsme každou chvilku na výletech, holky tam jezdí i čundrovat, a tak byl výběr o holčičce ze školky v Berouně jasný. Budeme se toulat po kopcích brdských lesů i skrze písmenka a příběhy v nové knížce.





My vám máváme od knížek. Ale nemyslete si, že Bety přijde ze školy a jde si otevřít knížku.
Večer má zafixováno, že nám několik stránek přečte, ale samotnou jsem ji viděla číst si zatím jen Johana:-)
Jsem moc ráda, že mohla mít Bety ten luxus a učit se číst genetickou metodou čtení. Je půlka dubna a ona od prosince čte svou 11. knížku.
Terezka si první knížku začala číst až v květnu v první třídě. Měla klasickou metodu analyticko- syntetickou. Je to rozdíl veliký. Dětem se zdlouhavým představováním všech tvarů písmenek mnohdy sebere čirá chuť naučit se a chtít si číst. 
Genetická metoda je svižná a rozvíjí od začátku čtenářskou gramotnost, porozumění smysluplným textům a splní dětem jejich přání, s kterým každý prvňáček nastupuje do školy ... naučit se téměř okamžitě číst a psát.

Mějte krásný den. Třeba s knížkou v ruce:-)
M.

16 komentářů:

  1. Moni kdybyste náhodou měla i nějaký tip pro 3. třídu pro holčičky, budu moc ráda. Díky moc Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eví, tady jsem psala o Pavlu Čechovi. Knížky od něj se určitě hodí a jsou nádherně ilustrované.
      http://unasnakopecku.blogspot.cz/search?q=kn%C3%AD%C5%BEky

      A tady další doporučení
      http://unasnakopecku.blogspot.cz/2015/06/cteni-pomaha.html

      Hezký den, M.

      Vymazat
    2. Děkuji Moni, kouknu na to. Eva

      Vymazat
  2. já prosím tip pro tříletáka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše tříleťačka je z Johana taky nadšená:).

      Vymazat
  3. Moni, děkujeme za připomenutí. Johana jsme dlouho nečetli. Dnes před spaním jsme vytáhli - Skřítek přečetl dvě stránky, já zbytek a opět velké nadšení. Johan je kouzelný:). Klárka by mohla napsat nějakou další knížku...

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za tipy. Johan od kláry Pondělíčkové se mi moc líbí. Zatím tu knihu neznám, ale podívám se po ní. Myslím, že našemu čtyřletému Martínkovi se bude líbit. A co se týká čtení, myslím, že rozdíl je spíš v dětech. Naše dvojčata (teď už sedmáci)se učila číst klasickou metodou. Syn, který je doteď vášnivý čtenář, uměl už v prosinci číst úplně výborně, opravdu plynule. Jak pochopil metodu slabikování, sám se doučil písmenka a četl a četl. Jeho sestra dvojče, nečetla ještě ani ve třetí třídě tak dobře jako on. A dodnes čte jen z donucení. Naše mladší dcera se pak učila genetickou metodu a šlo jí to ještě hůř, než slabikování. Čekala jsem od toho víc. Jsem zvědavá, kterou metodou se bude za 2 roky učit Martínek a jaký bude čtenář z něj. Betynce přeji spoustu krásných chvil s knihou :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě bude mít Johan úspěch.
      Ono záleží, jak se pojme i čtenářská gramotnost a čtenářské strategie. Našla jsem nádherné učebnice, kde děti metodami kritického myšlení plní spoustu různých úkolů a dohledávají informace v textu a to z nich dělá skutečné čtenáře, kteří rozumí přečtenému. Ale máte pravdu, určitě záleží i na jednotlivci.

      Vymazat
  5. Díky za tip na Johana, vypadá to lákavě :-) Pidibabku máme přečtenou, moc se nám líbila. Tu jsme ještě četli společně zkraje roku. Mám prvňačku s běžnou výukou čtení a už si čte nějakou dobu také sama. Docela to byla milá změna, když mi v posteli před spaním řekla "Mami, já si budu číst sama a ty si můžeš číst svoji knížku!" Tak ať máme všichni hodně pěkných chvil nejen u dětských knížek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to krásná doba toho předělu, kdy ty malé ratolesti začnou číst ... miluju to a díky své práci to vídám často :-)

      Vymazat
  6. Moc děkuji za inspiraci na knížky. Jestli mohu ráda bych Vám také doporučila knihy od Jana Lebedy - skřítka Medovníčka. Dceři bylo 6 let, ale tyhle knihy miluje a pořád se k nim vracíme. Krásné jarní dny ...

    OdpovědětVymazat
  7. Monika, niečo na tom bude. Máme doma prváčku, a aj keď je v škole šikovná, večer prečíta kúsok rozprávky a dočítam ja. Len ma mrzí, že jej 4-ročná sestrička má čítanie rozprávky úplne ukradnuté....my čítame a ona sa hrá. Nemá vôbec také návyky ako staršia sestra, tá vždy pri rozprávke počúvala so zatajeným dychom. :-)
    A síce máme tri deti, stále mám pocit, že najmenšej sa toľko nevenujem ako starším...hold, byť rodičom je naozaj ťažké :-). Krásny deň. Hela

    OdpovědětVymazat
  8. Synové se učí Sfumatem a také mám radost jak brzo si začali v první třídě číst. Mladší má dysfázii, ale každou dlouho cestu na logopedii v autobuse přečte celý Čtyřlístek. Doporučované knížky zkusím i pro děti do družiny

    OdpovědětVymazat
  9. Jéé, děkuju, mám obrovskou radost, když vidím, že se Johan dětem líbí!

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥