pátek 25. března 2016

Požehnané Velikonoce


Dnes je Velký pátek. 
Poprvé uznaný jako státní svátek, což jsem nevěděla ještě před třemi nedělemi, kdy si Tom žádal o dovolenou a bylo mu řečeno, že nemusí :o)
Překvapilo mě, že  tento den dostal u nás, v tak ateistickém státě, nálepku státní svátek.
Zajímalo by mě, kolik lidí vůbec ví, proč jsou dnes doma.
Včera jsem zažila otřesnou zkušenost, stres a frustraci ... z lidí, aut, tlačenic, nadávek, hádání se o vozík ... v obchodě to vypadalo, že budou mít zavřeno nejméně měsíc.
Bohužel jsem zapomněla koupit dobroty na narozeninový dort a po práci jsem vyjela na malý nákup (lentilky, jahody a cement ... ale nechystám se na věčný betonový dort) a vůbec mi nedošlo, že by  před Velikonocemi mohlo něco tak děsivého v obchodech probíhat. Nebylo místo na parkovišti, to jsem obkroužila snad 4x, čekalo se na vozíky, na místo v uličce, lidi na sebe bez úcty štěkali ... no, do požehnaných svátků měla celá ta scenérie hodně daleko.



Tak snad dnes už  bude čas na pokání, klid a připomenutí si ukřižování Ježíše Krista.
A nezapomeňte, že dnešek je svázán s celou řadou zákazů i pro nás hospodyňky :o)

"Na Velký pátek nepohneš zemí, nezatopíš do východu 
slunce, neupečeš, nevypereš a nevybělíš, nezameteš, 
nevyneseš z domu, neprodáš, nepůjčíš,
 nedaruješ a nepřijmeš dar."

Tak dejte vědět, jak byste se zvyky u našich předků obstáli/y ... já tedy mizerně :o)


Přeji vám požehnané a poklidné svátky a děkuji za vaše milá přání v předešlých komentech.
Krásné Velikonoce.

29 komentářů:

  1. Prajem Vám pokojné veľkonočné sviatky a vďaka za Váš úžasný blog.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné velikonoce, plné pohody. Myslím že zvyky našich babiček dnes dodržím, jsem v práci a tam snad neporuším žádný ze zákazů. :-D

    OdpovědětVymazat
  3. děkuju za krásnou myšlenku, kterou sama nosím v hlavě poslední dny-přesně... kolik lidí by v naší ufrflané nespokojené zemi dokázalo říct, jaký den a koho připomínku dnes vlastně uctíváme..

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezky napsané. Nepohneš zemí - tak na to jsem myslela a na zahradu se chystám odpoledne opravdu jenom jako pozorovatel. Ale pračka už mi běží a upéct také budu muset...
    Moc hezké Velikonoce. Líba

    OdpovědětVymazat
  5. A ja se chystam na velky ulid, tak tedy nevim:-(... Uzijte volna. M.

    OdpovědětVymazat
  6. Všem na Kopečku přejeme krásné velikonoční svátky. Milena a Natálka

    OdpovědětVymazat
  7. Hezký den milá Moniko,

    děkuji za hezký příspěvek . Musím konstatovat, že se naprosto ztotožňuji s Vaším vyjádřením, jak to včera vypadalo v obchodech. Přišla jsem domů a říkala jsem, že to snad takhle nevypadalo ani o vánočních svátcích.
    Bohužel,taky na mě neplatí to, jak se máme my ženy chovat o velkém pátku.
    Děkuji za krásné ukázky přírody kolem Vás.
    Moc Vás zdravím a přeji hezké velikonoční svátky. S pozdravem Miluše

    OdpovědětVymazat
  8. O tom ten Velký pátek není, o pověrách. Předci to brali jako den smutku, kdyz zemřel jejich Pán - Ježíš Kristus. Snažili se tím uvědomit, co se stalo a stále děje. Ve shonu si člověk neuvědomuje nic. Nic vyššího, absurdnějšího.
    Velikonoční příběh pokračuje v nás...



    OdpovědětVymazat
  9. Pozdě! :-( Před chvílí odjeli popeláři, takže "nevyneseš z domu" jsem košem už porušila (z nevědomosti) a péct jsem chtěla po obědě :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Krasne Velikonoce i Vam! Sdilim s vami pocity ohledne toho nesmyslneho shonu.Vubec to nechapu, proc? Ale neco podobneho jsem zazila u nas v praci v kvetinarstvi, kde se mi u pultu div nepopraly 3 zeny o to, ktera bude driv narade! Az jsem jim musela s usmevem rict, ze nemaji kam spechat, vzdyt uz je zitra volno!!:) Dnes asi porusim nejake zakazy ohledne uklizeni, bohuzel.Ale aspon to maso nebudu jist.Mejte se.M.

    OdpovědětVymazat
  11. Krasne Velikonoce i Vam! Sdilim s vami pocity ohledne toho nesmyslneho shonu.Vubec to nechapu, proc? Ale neco podobneho jsem zazila u nas v praci v kvetinarstvi, kde se mi u pultu div nepopraly 3 zeny o to, ktera bude driv narade! Az jsem jim musela s usmevem rict, ze nemaji kam spechat, vzdyt uz je zitra volno!!:) Dnes asi porusim nejake zakazy ohledne uklizeni, bohuzel.Ale aspon to maso nebudu jist.Mejte se.M.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den, Moni, dávám Vám úplně za pravdu, taky jsem včera byla otřesená z obchodů, kde lidi nakupovali snad všechno v množství, které nelze zkonzumovat...nechápu :) Hezké Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
  13. Zrovna jsem zapnula pračku :-) Jinak teda nic dělat nebudu :-)) Klidné velikonoce

    OdpovědětVymazat
  14. Fofr v supermarketu je i dnes,koukám z okna co se to děje.Uctívám křesťanské svátky a tyto jsou pro nás nejdůležitější,hlavně ten zítřejší.Přeji požehnané svátky.Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslela, že je dnes zavřeno, když byl včera ten šrumec ... svět se zbláznil.
      Vytrácejí se ty nejprostší hodnoty:-(

      Vymazat
  15. Všem přeji krásný den,
    taky jsem už dnes překročila pár zákazů a další zřejmě ještě přijdou na řadu, dokonce se možná pustím do malování. Ale nedá mi to a musím napsat, o našem včerejším nakupování s dospívající dcerou. My si udělaly hezký den v Olomoucké Olympii, protože ze všeho vyrostla a tak jsme spolu pořizovaly nějakou tu parádu. Vůbec to tam neznáme a potkávali jsme samé ochotné a příjemné lidičky, kteří nás nasměrovali na správnou tramvaj z vlakového nádraží a zpět, další nás s úsměvem nasměrovali na autobusové nádraží a co se týče personálu - všichni usměvaví a příjemní.Je fakt,že jsme nebyli v žádných potravinách,ale my jsme si spolu užily fajn výlet, včetně dobře naladěného pana řidiče a vůbec nebylo znát,že se blíží nějaké hektické svátky. Tak si je všichni užívejme a radujme se z příchodu jarních dnů. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, Olympii máme nejraději. Jezdíme do Plzně. Pražská nákupní centra přímo bojkotujeme (až na IKEA, tam se občas musí).Jinak všechno oblečení řeším přes net, zatím to u dětí jde. Velikosti jim sedí.
      A jak říkáte, i v plzeňské Olympii jsou tak milí lidé. Usměvavé prodavačky, místa na parkování vždy dost a vydrží tam i Tom, kterého jinak nikam do center nedostanu.
      Krásné svátky, M

      Vymazat
    2. Moni,to jsem ráda, že s evám u nás v Olympii tak líbí :) Třeba se tam někdy potkáme:)
      Jinak lidi jsou čím dál tím horší:(

      Krásné velikonoce.
      Petra z Plzně:)

      Vymazat
  16. Milá Mončo... na běžný nákup jsem včera vyslala manžela až navečer, právě proto, že v obchodech bývá před svátky blázinec :-( :-( I u nás na menším městě to člověk pocítí, i když ne tak úplně jak popisuješ... naštěstí.
    Jinak já každý rok s dětmi mluvím o Velikonocích, připomínáme si, proč je slavíme a všechny ty tradice. Vždyť z křesťanského pohledu je tento svátek mnohem důležitější než Vánoce. A myslím že všechny ty naše krásné tradice jsou naším kulturním bohatstvím, které bychim měli předávat dál. Takže včera jsme měli jidáše a alespoň cuketovo-špenátovou polévku, aby bylo něco zeleného :-) Dnes s tím dodržením tradic budu mít také co dělat ;-)
    Krásné a požehnané svátky Tobě i celé Tvojí rodině... objímám V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vendo, máš svatou pravdu. Ale docela jsem narazila u prvňáčků s Ježíšem, potažmo Ježíškem ... oni ještě všichni věří a nemohli pochopit, že už vlastně není. No, vybruslila jsem z toho :o)
      A včera jsme měli školení a tak jsem stihla ze zeleného jen studenou brokolicovou placku, kterou mi máma dala do auta, když jsem po tom blázinci jela pro holky, které mi hlídala:o)
      Ale dnes už klid!
      pa užijte si krásné svátky. Také velké objetí♥

      Vymazat
    2. Taky jsem měla strach, jak si moji prvnaci preberou naše povídání o původu velikonoc... Ale vzali to tak, že když Ježíšek vstoupil na nebesa, může se odtamtud na Vánoce vracet s dárky...Když jsem se pak ptala, jestli tomu příběhu doopravdy věří, tak většina si myslí, že je to vymyšlený příběh... Každopádně ale na dárky pod stromeckem od Ježíška věří ale skoro všichni... :-)

      Vymazat
    3. Taky jsem měla strach, jak si moji prvnaci preberou naše povídání o původu velikonoc... Ale vzali to tak, že když Ježíšek vstoupil na nebesa, může se odtamtud na Vánoce vracet s dárky...Když jsem se pak ptala, jestli tomu příběhu doopravdy věří, tak většina si myslí, že je to vymyšlený příběh... Každopádně ale na dárky pod stromeckem od Ježíška věří ale skoro všichni... :-)

      Vymazat
  17. Zdravím,já se řídím dle tvých rad...takže nic.Opět ležím takže se mi vyhnul i ten nákup a podle mé nákupčí"maminky"to byla katastrofa,přesně jak jsi popsala ty.Přeji všem pohodové svátky♥.Šárka

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj všichni z kopečku:)
    tak já si Tvůj článek přečetla pozdě:( protože mám vypráno,i beránka jsem pekla a to se ještě chystám a jidášky,nechám je tedy až na zítra,ať se alespoň snaha počítá:D,přejeme Vám krásné velikonoce a v pondělí bohatou pomlázku

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý den, včera jsem taky byla překvapená množstvím lidí v obchodě.. A to jsme šli "jen" pro rohlíky. :) Dnešek dodržujeme od malička a jsem za to ráda. Hezké svátky všem.🐰

    OdpovědětVymazat
  20. Přesně tak, jen hrstka lidí ví, proč je dnes státní svátek. U muže v práci se jeho mladí kluci radovali, že bude volno, a když se jich zeptal proč, netušili. A tak jim připomněl, že víc jak polovina našich státních svátků je založena na křesťanské víře. Kéž by si to lidé zase uvědomili a vrátili se k těmto hodnotám. Kéž by našli čas a navštívili dnes kostel a třeba si jen sedli a naslouchali. Požehnané Velikonoce vám přeju!

    OdpovědětVymazat
  21. Uf to jsem si oddychla,nic jsem neporušila.Celý den v práci, tak domácnost zahálela.Zítra to doženu,ale nic nebudu přehánět. Okna jsem ozdobila i neumytá,hlavně upéct beránka, to by nebyly velikonoce.Hlavně vklidu užívat klidu.Krásné velikonoce Svaťka

    OdpovědětVymazat
  22. Mila Moni, vzhledem k tomu ze jsem si zvyky prevetla az dnes, tak jsem je snad vsechny porusila, ve ctvrtek jsem zadela na chleba a mazance,rano jsem vstala a zacala pect,mouka vsude tak jsem zametala i luxovala, pak si rikam,ze bych mohla prat,kdyz mam to volno :) takze asi tak...

    OdpovědětVymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥