sobota 16. ledna 2016

Zimní kino


Posedět s přáteli, nechat děti vyřádit, společně popít, pojíst, popovídat ... to jsou pro mě nádherné chvilky, které koření život a ještě při tom zhlédnout něco humorného a něco k zamyšlení ... jo, den jak malovaný.
Tom půjčil dataprojektor, na okno jsme položili papírovou roli obr papíru,  lístky na představení také byly, ale samozřejmě né zadarmo. Každý musel vykonat nějaký zapeklitý úkol :o)
My holky se podělily o občerstvení a hurá no to.
Zase jeden krásný den s kamarády a jejich dětmi.
Nechyběl  plakát, uvaděčka ani popcorn. Zkrátka kino se vším všudy :o)
Dětem se promítalo Až po uši v mechu. 
Nádherná poetická loutková pohádka, kterou si určitě někde najděte, pokud ještě neznáte.
My dospěláci jsme šli na Červeného trpaslíka,  Kancelář Blaník, Jistě, pane ministře a Duškova moudra Když kámen promluví ... končili jsme filozoficky, ale krásně. 
Zase nás to kousek posunulo a donutilo přemýšlet.
Krásný den a večer. Děkujeme, kamarádi.








Náš subjektivní pohled na člověka vychází z toho,
 co jsme o něm slyšeli,
co jsme viděli,
co o něm možná napsali v novinách atd.

Ale jaký člověk doopravdy je,
to ví jen on sám a každé naše hodnocení 
je tisíckrát zkreslené tím,
jací jsme my sami.

Jaroslav Dušek


No, když už 14 dní ležím ve slovním hodnocení prvňáčků na jejich první vysvědčení, také mě  napadá, jaký význam mají všechna naše hodnocení. 
Aby byla k něčemu, musí být popisná, v tom vidím smysl. Sdělit, co umíš a jakou měrou. 
Co ti nejde a zkusit poradit, jak na to, abys udělal příště větší kus cesty.
Ale je to opravdu náročné.
Na čas, na slovní zásobu, na nepochopení druhých (nebo spíš neochotu měnit zaběhlé zvyky), že je to vlastně  k ničemu a že budou stejně i tyto děti jednou zase hodnoceny známkami a spadnou do toho soukolí nic neříkajících známek, které každý z nás někdy dostal nespravedlivě. Když jsme dostali během půl roku dvě známky, co ona známka na vysvědčení vlastně vypovídá? Co vlastně o nás vypovídá vysvědčení, na kterém tolik lidí tak lpí?
Nějak se dostávám do pedagogického splínu, že se mi tento způsob našeho systému nelíbí.
A nejvíc mě baví otázky typu a to jim ty jedničky nechybí?
Nechybí. Dětem né. Chybí rodičům a babičkám.
Děti neví, co to je. Ani jedno dítě se zatím neptalo po jedničce.
Ony se hodnotí podle toho, jak dané problematice rozumí a chápou ji.
A přála bych vám vidět, jak si dokáží obhájit  sebe sama. 
Každý týden se do tabulky sebehodnotí symbolem, pro který máme jasná kritéria a mají prostor, aby i ostatním řekly, jak se hodnotily a proč. 
Učí se tak vnímat druhé a naslouchat jim.
No koukám, jak jsem se rozepsala. Tak já jdu pokračovat v psaní vysvědčení :o)

Hezkou neděli,

23 komentářů:

  1. dobrý den Mončo, pokud si dobře pamatuji i Vy jste tady v některém z předcházejících článků psala, že si Vaše Bety ještě nezvykla na to, že žádné jedničky nebudou, takže myslím, že děti vědí :-) Myslím, že to spíš ale vychází z takové té dlouholeté tradice a že se všichni ptají předškoláka jestli budou jedničky. Moje sestra má také dceru v první třídě a právě o víkendu jsme se o tom bavili na rodinné sešlosti a názory byly různé, někdo horoval pro známky, jiný pro slovní hodnocení. I já jsem pro druhou variantu. Hezkou neděli přeju Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lení, Betynka bohužel byla známkovaná už od pěti let v lidušce! Tam se se známkami seznámila. Což jsem doposud nepochopila, proč školkové děti dostávají i v zájmových kroužcích známky. Postupem času jsem viděla, jak jsou holčičky nešťastné, když nemají 1*, ale je 1, nebo dokonce 1- a 2 a více řešily, co mají v ŽK, než jak je baví tančit. Smutné.

      Vymazat
    2. Naprostý souhlas, známkovat děti v předškolním věku je hovadina naprostá a ještě v zájmových aktivitách, kde lidušku řadím , máte pravdu, že děti jsou pak zklamané a uniká ten smysl mít radost z té samotné aktivity. Především by je to mělo bavit a měly by mít děti radost, že se zlepšují, že už něco umí. Nemyslela jsem to nějak ironicky, abyste to špatně nepochopila, jen, že opravdu děti známky řeší, ale asi až na popud nás dospělých :-) Lenka

      Vymazat
  2. Mončo, Vy jste úžasní lidé. Vy i Tomáš. Vychovala jsem dvě děti. Jedno studijní typ -holčička, pečlivá... druhé chlapeček, hyperaktivní-LMD, dysgrafie, dysortogr. špatná syntéza i analýza... s ním jsme dřeli, mělo to úspěchy ale na 1 ne, holčička nemusela... je to spravedlivé. Vždy měl horší vysvědčení. A babičky to řešily. Stále má samozřejmě problémy s češtinou , mě srdce krvácí, ale umí jiné věci. Za mě tedy-slovní hodnocení. A bohužel opakovat, že život není spravedlivý. JN

    OdpovědětVymazat
  3. Moniko, se slovním hodnocením jsem se poprvé setkala, když ho přivezli kluci mého muže z Holandska a přišlo mi to super a myslím, že pokud to učitelé napíšou opravdu ve vztahu k dítěti tak to rodičům řekne mnohem víc než známka, v Nl se taky známkuje, no spíš boduje 1 bod je jako u nás 5 :-). Adam taky jedničky nedostává (kromě TV, VV, HV....atd.) ať se snaží sebevíc, občas z DÚ, ale to je hodně s mojí pomocí. Slovní hodnocení mají také, vedle známek,, ale bohužel to někteří učitelé pojali tak , že si ke každé známce vytvočili několik frází a ty pak vlastně známku nahrazují a tak všichni co by měli trojku mají ve slovním hodnocení stejných pár frází, je to škoda. Držím palce ať je hodně energie na to, popsat každému žáčkovi jak mu to jde ! Pozdravujeme ze mlýna na kopeček!!!

    OdpovědětVymazat
  4. Muj dnes uz sedmnactilety syn byl na prvnim stupni na ZS Londynska v Praze hodnocen slovne, rada lidi nechapala, odsuzovala, on byl spokojeny, my jsme vedeli, kde jsou slaba a silna mista a pravidelne sebehodnoceni ho leccemu naucilo, moc rada na tu dobu vzpominam... Jinak nadherny web, sala z nej laska, pohoda, vkus, touha po opravdovych prozitcich... Moc rada k "vam" chodim:) Hezky den, Stana Nocarova

    OdpovědětVymazat
  5. Mončo, naše Viky je ve 4. ročníku ZŠ, a od začátku je ve třídě využívající prvky "Začít spolu". Takže má i slovní hodnocení. Ten systém se mi moc líbí, bohužel ale naši školu rozdělil na dva nesmiřitelné tábory. A to mezi rodiči a (bohužel!) i učiteli. Dříve jsem se ráda i do výuky zapojovala a pomáhala. Teď jsem z toho dost otrávená. Přijde mi, že si dospělí řeší svá ega a děti používají jen jako nástroj. Zdá se, že každého rodiče je v současnosti pedagogický odborník. Tak vám přeji, až jsou změny na vaší škole přijímány s větší otevřeností dospěláků, děti (pokud nejsou zmanipulované) jsou s nimi v pohodě...

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, ta zabehla pravidla. I muj syn predskolak uz touzi po jednickach - dostava je z logopedie. A jeden chlapecek me zname, co chodi do trochu jine skoly, ne tradicni, bohuzel nazev programu si nepamtuji, tak sam rikal, ze chodi do takove ne opravdove skoly, ze nedostava znamky. Skoda, slovni hodnoceni pro ucitele tak trochu peklo, ale ma to smysl. Tak at se dari! Marcela

    OdpovědětVymazat
  7. krasne ste to napisala ,uz sama som babicka a tak isto to vidim ako vy ,jednicky mi nechybaju staci mi ze sa moj vnuk uci ..........................

    OdpovědětVymazat
  8. Moni, také jsem proti známkování. Nemám ráda škatulkování. Aňul, když přinese 1-, tak je zle. Přtom slovní hodnocení by prospělo nejen dětem, ale i rodičům. Petra z hájenky

    OdpovědětVymazat
  9. Jednou jsem učila třeťáčky češtinu, výtvarku a pracovky. Dostali známky, ale mně připadalo, že to o ničem nevypovídá, tak jsem jim k tomu přidala na papír slovní hodnocení. Někteří rodiče přišli poděkovat, protože se poprvé dozvěděli o svém dítěti něco navíc, dojalo mě to a myslím, že to mělo a ve vašem případě má smysl. Ale souhlasím, že je těžké to napsat, aby se podle toho dítě samo nezaškatulkovalo a byl tam prostor pro změnu, třeba i zázračnou. Teď učím na střední mezinárodní a slovní hodnocení je normální součástí známek jako připojený komentář. A je to fajn:)

    OdpovědětVymazat
  10. Nešťastné holčičky, že mají dvojky ... dnes jsme to řešily se švagrovou, má dceru v první třídě a hleděla jsem s otevřenou pusou, když mi říkala, že běžně tam mívají její spolužáci trojky nebo čtverky z diktátu :-O !!! Co to jako je, čtyřka ani ne v pololetí v první třídě? Tomu teda říkám motivace :-((( Neteř prý teď dostala dvojku ze psaní, protože měla u ´o´ ten oblouček trochu níže než by měl být :-(
    Vendula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Váš příběh mi přijde neuvěřitelný, neumím pochopit, že se takto některé učitelky dokáží chovat.
      Potom mají mít děti školu rády.Já jsem se snažila písanky nehodnotit, jen opravit. Je to tak individuální. Někdo se snaží ze všech sil a nikdy nebude umět psát krasopisně a jiným to jde s lehkostí a snahu ani nepotřebují. To samé s výkresy z VV. Nikdy jsem neznámkovala. A letos jsem známky opustila nadobro.Nechybí mi.
      Smutné a bohužel jako u všeho, nejvíc záleží na člověku.

      Vymazat
    2. Jak píšu, já sama jsem byla úplně v šoku. Náš kluk jde do první třídy od září a hrozně rádi bychom, aby nám vyšla jedna škola, která je bohužel lehce výběrová (jen jedna třída, nerozhoduje spádovost, sami si podle zápisu a jednoduchého testu vyberou šikovnější děti), ale potkali jsme se paní učitelkou a tak bych si přála, aby si ho vybrali ... ach jo. Např. říkala, že rozhodně nehodnotí krasopis, že ze svých zkušeností i různých seminářů ví, že už v tomto věku se v písmu projevuje osobnost dítěte a pokud se dítě drží řádku, písmo je úhledné a čitelné a je vidět, že se dítě snaží, tak nevidí důvod hodnotit přesný sklon, dotažení obloučků, čárek apod. A měla spoustu jiných takových rozumných, bylo vidět, že selským rozumem a zkušeností vyvážených názorů. Taky mají slovní hodnocení. Tak snad se na nás usměje štěstí :-)
      Další perlička švagrové, holka donesla dvojku z prvouky, měli přiřadit tlapky zvířat k ročnímu období, tlapku lišky malá nepřiřadila ke konkrétnímu období, dostala dvojku a doma říká mamince - mami, ale liška přece nežije jen v zimě, ani tam kde je jen sníh ... :-/

      Vymazat
  11. Á další promítání "na kopečku". Máte z toho už tradici, že? :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Milá Moniko,
    Váš blog je velmi inspirativní a plný zajímavých věcí. Děkuji, že zde mohu vždy u prohlížení relaxovat.
    Karolína

    OdpovědětVymazat
  13. Milá Moniko a holky, co si tu zoufáte na téma známkování. Mluvíte mi z DUŠE! Nenávidím ho. Vychovává k soutěživosti a je nespravedlivé v mnoha směrech. Mnohým dětem způsobí neurotické myšlení a pocity méněcennosti na celý život... Můj splín ze současného pedagogického systému skončil před třemi lety odchodem. Úplně mi to ukradlo radost z práce. Neumím Bertíkovi kroužkovat chyby červenou propiskou a dávat mu pětky, když za to nemůže. .. Holky, Vám všem, které jste ve třídách, přeju hodně sil, lásky a humoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...jo a výběr filmů pro dospěláky je MOC dobrý :-)

      Vymazat
  14. Milá Moniko, jsem taky učitelka (momentálně na MD), ale učím na 2. stupni. Popravdě známky... mě nejvíc dostali na VŠ. Studovala jsem PřF UP v Olomouci, chemii. A u nás z chemie se dávali ze zkoušek 3 nebo ven, nejchytřejší měl 2. Jeden zkoušející mi řekl "chybí vám jedna rovnice" (ze 30), to bude 3. Kamarádce chyběla půlka testu "vy studujete tu angličtinu, že? to je náročné, s chemií... máte 2" Od té doby pro mě známky NIC neznamenají. Dávám je, protože se to po mě chce, ale neustále tvrdím děckám, že to o ničem nevypovídá. A ano, jsem mírná, takže špatné známky dávám málo. A třeba jsem měla problémy, když jsem jednou v 6. třídě plné nadšených žáčků dala všem jedničky z dějepisu na vysvědčení, protože - to je podezřelé! Ale popravdě, k čemu jako ty známky jsou? Vždycky říkám: myslíš, že se tě někdy někdo zeptá, co jsi měl z dějepisu v 7. třídě? Ale zase jako učitelka rychlejc napíšu 30 číslic než 30 stran hodnocení:-) Prakticky si to na druhém stupni neumím moc představit, to slovní hodnocení. To bych je musela začít psát hned v září.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu časově náročné, ale pro mě to má obrovský smysl.

      Vymazat
  15. Moniko, moc hezký blog, ráda Vás čtu.... líbí se mi vaše lehoučké bílé závěsy v obýváku, můžu se zeptat, kde jste kupovala (příp. z čeho šila?)... Děkuju a přeju krásný, u nás slunečný den :-)
    Olga

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olí, děkuju.
      závěsy jsou z IKEA, ale máme je tak 12 let. Nevím, zda jsou ještě v nabídce. M

      Vymazat

Mějte se hezky a předem děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥