neděle 4. srpna 2013

výroba domácího mýdla.......


Naše malá Terka mi už v květnu každý den při cestě do školy říkala, že chce mít krámek a tam prodávat své ručně vyrobené mýdlo. Já jí budu pěstovat bylinky, které do něho bude přidávat. A hned si začala po prvním roce stráveném ve školní škamně zjišťovat, kolik let tedy bude muset studovat na paní, co mýdla vyrábí ..... :o)))))
Protože po zjištění, jak dlouho se studuje na paní učitelku.... začala vymýšlet i jiné povolání. Nejsou boží ty naše děti? Zatím se jí zdá děsivé dochodit i těch 9 let povinných:o)))  A to si doma s Bety nejraději hrajou každý den na školu... tak aby ji tak neunavovala, když v ní stráví celý den :o))))




Ale byla jsem opravdu překvapená, jak se jí mýdlová představa dlouho drží. A když jsme v Krumlově navštívili Botanicus a v Praze prodejnu Manufaktura.... byla blahem bez sebe..... já také:o)))) Ale znáte ty ceny! A v červenci mě překvapil můj zlatý manžel s nápadem, že bude vyrábět domácí mýdlo. Nakoupil si v Ikea digitální váhu, teploměr a  celé dopoledne jsme sháněli palmový a kokosový olej..... to byla nejtěžší část úkolu, ale povedlo se po několikerém navštívení všemožných obchodů. K tomu jsme ještě přikoupili  hydroxid sodný ( v drogerii) a destilovanou vodu. Na zahrádce jsem natrhala levanduli a mohlo se začít.


... jako první úkol.... smíchat všechny oleje...




Kuchyň vypadala jako chemická laboratoř.....
Hydroxid sodný změní konzistenci olejů na mýdlo... je to čistá chemická záležitost, ale mě to přišlo jako čarování..... Hydroxid v reakci s destilovanou vodou sám tekutinu zahřeje na teplotu 85 stupňů a potom se musí počkat, dokud nemá něco kolem 35 stupňů.



.... teprve potom se smíchá se směsí olejů a okamžitě se začne měnit na hustou hmotu...


.... tu promixovat tyčákem....

... nejhezčí fáze... nasypat bylinky, které chcete....dnes zkušební mýdlo je o levanduli, ostatně jak jinak:o)))))



.... a nalít do jakékoli krabice  (třeba od bot) a vyložit pečícím papírem, tady bude mýdlo odpočívat 24 hodin, než se nakrájí....  Celá krabice je teplá, při chemické reakci uvnitř uniká teplo. Zabalili jsme krabici  (s víkem) do larisy a nechali odpočívat. Po nakrájení mýdlo ještě vysychá na vzdušném místě 2 týdny až jeden měsíc..... dokud není dostatečně zralé a veškerý hydroxid zreagovaný.


... po 24 hodinách jsme mýdlo nakrájeli..... a necháme zrát. Byl to náš první pokus, nepoužívali jsme žádná barviva..... netušili jsme, jestli se mýdlo vůbec zdaří..... slavíme první úspěch a příště si pohrajeme s poměry olejů, abychom dosáhli atraktivnější barvy.





... a proč si vůbec krátit čas výrobou domácího mýdla? 
V obchodech je přeci nepřeberné množství. Je to stejné jako s domácí stravou a domácím kváskovým chlebem. Kvalita a jistota, že bude bez chemie. U průmyslově vyráběných mýdel si můžete být jisti, že to není to pravé ořechové! A proč? Protože je to tak jednodušší pro velkovýrobu. Průmyslově vyrobené mýdlo je často mýdlo čisté – tedy se z něj odstraněno vše, co není samotným mýdlem. Jenže při výrobě mýdla jako vedlejší produkt vzniká cenný glycerin – který se přidáváním solí extrahuje a prodává samostatně do potravinářského, kosmetického a farmaceutického průmyslu. Jaká škoda – pro nás! V mýdle, které si vyrobíte sami (a opravdu to není složitější než upéct koláč) tento glycerin zůstáváA přináší Vaší pokožce hydrataci a vyživení. Nemluvě o tom, že v doma vyrobeném mýdle kromě glycerinu zůstávají i další skvělé pro pokožku výživné nezmýdlitelné látky (vitamíny, fytosteroly, skvalány …) 
A to není všechno! Pokud si vyrábíte mýdlo ze základních složek, přesně víte co v něm je a přizpůsobujete ho svým potřebám. A potom si můžete s přísadami hrát a vyzkoušet, jaké bude mýdlo s medem, kávou, měsíčkem zahradním........

..... východiskem může být koupit mýdlo z nějaké mydlářské manufaktury, kde je ale třeba počítat s poněkud vyšší cenou.


.... už jsem psala o tom, jak moc si svého manžela vážím... a to jsem netušila, že sám od sebe přijde s takovým kreativním nápadem. Já jsem na vzniku myšlenky nyní neměla jedinou zásluhu.....
Tome, moc děkuju.......... jsi moje všechno:o)



37 komentářů:

  1. VAŠE DOMÁCÍ MÝDLO VYPADÁ KRÁSNĚ.
    MOC UŽITEČNÉ POČTENÍČKO.
    TAKÉ SDÍLÍM JAKOUKOLIV DOMÁCÍ VÝROBU.
    PŘEJI PŘÍJEMNÉ LÉTO.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohdanko, moc děkujeme. Nějak se z nás neplánovitě stávají " biorodiče" :o))))))) Krásné léto, Monča

      Vymazat
  2. Mony , jak už jsem vícekrát řekla či napsala, vy jste skvělá rodinka a nikdy se nenudíte a vaše tvořivost mě v tom utvrzuje .Holčinky dostávají prima školu života. To se opravdu dneska málokde vidí.
    A co se říká.... nebo aspoň já to říkám ,když všichni spolu hospodaří, tak se doma dobře daří.
    Krásnou neděli přeji Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc díky. Terezka je nadšená a bude mít docela dlouhý časový úsek na vypilování mýdla a kdo ví, třeba jej opravdu jednou prodávat bude:o))))).... pa, Monča

      Vymazat
  3. Moni super nápad, vařila jsem ho s kamarádkou pro jistotu venku, ale dopadlo to dobře a to Tvoje vypadá výýýborně, takový jsem ho neměla! Měla jsem recept ještě po babičce z hovězího loje a louhu ... masakr! Tohle zkusím!
    Krásný den Ti přeji :-)
    Jo a ještě jsem koukala na Kašpárka v rohlíku, jsou to kluci od nás a jsou super:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc děkuji, Janí. A kluky kašpárky vřele pozdravujeme:o)))))

    OdpovědětVymazat
  5. Paaani to zkusim vlastne musim od Vas z webu zkusit vsechno :-)

    Hezky den

    Radana

    OdpovědětVymazat
  6. Moni, jsi moje nekonečná studnice inspirace. Pozdravuji skvělého Toma, který pomohl i mě :-) Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Tebe pro mě velká poklona, Veruško. Děkuju

      Vymazat
  7. Moni, jste naprosto báječná rodina - holčičky, a jejich nápady a výroky, manžel, který ti naslouchá a podporuje tvé nápady a ty, to je jasné - všechno zaštiťuješ a k našemu štěstí i nafotíš a popíšeš.
    Mějte všichni pohodovou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, zlatíčko, děkuji a vše všem vyřídím:o) pa, M

      Vymazat
  8. Moni, já jen koukám. Včera jsem pekla podle tebe skvělou rustikální bagetu a dneska mýdlo. K tomu krásné fotky... a mě teď a si nezbude nic jiného než hurá na plenění drogerií...
    měj se krásně a díky za skvělé tipy
    Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že mohu inspirovat, Věruško. Děkuji a také příjemné dny

      Vymazat
  9. Moni, musím říct, že mě překvapuješ s každým příspěvkem ....domácí mýdlo, panejo .... přeju krásné "pomydleníčko" .... Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Markétko. Namydlíme se nejdřív za 14 dní... a jsme moc zvědavi:o)
      papa, M

      Vymazat
  10. Zase super příspěvek, Moni, mýdlo vypadá úžasně, už se moc těším až se poprvé namydlíte a napíšete nám jaké to bylo s pravým domácím mýdlem. Jste moc šikovná rodinka. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, děkuji moc a určitě podám zprávy, jak se myje s domácím:o)
      Krásný týden, M.

      Vymazat
  11. Moniko,
    vy jste s mužem a holkama dokonalý alchimisté !
    Domácí levandulové mýdlo vypadá a voní určitě báječně :-)
    Jsem přesvědčená, že Terka ten svůj obchůdek s mýdly jednou mít bude!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, moc díky, všem vyřídím, také si myslím, že budeme mít Terezka perfektní start do života:o) Krásný týden, Monča

      Vymazat
  12. Krása, Moni - voní to až sem! Vy jste fakt vykutálená rodinka! Manžel je úžasný!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucí, děkujeme:o) Manžel se tu tetelí blahem, vždyť oni tu pochvalu potřebují, ti naši muži:o))))

      Vymazat
  13. Domácí mýdlo - to jste mě nadchla!
    Zbožňuji přírodní kosmetiku, cítím tu vůni až sem. :o)Až budete příště vařit další várku a nějaké vám zbude, velmi ráda bych ho od vás koupila. No vidíte, a už máte zákaznici. :o)
    Mějte se fajn, Lucie.

    OdpovědětVymazat
  14. To jste mne tedy nadchli!!! A myslím,že nejen mne :-D
    Mohu se zeptat na poměry ingrediencí? Vypadá to dokonale,ráda bych to vyzkoušela,ale nemám žádnou zkušenost a chtěla bych to mít také tak vymazlené jako vy ;-) S díky Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko,
      tady máte odkaz mna stránky, kde najdete vše potřebné. Poměry ingrediencí jsou docela velká alchymie, poměry jednoltlivých olejů mění vlastnosti mýdla a při změně množství jednotlivých olejů se mění i potřebné množství hydroxidu. Na této stránce je jednoduchý a srozumitelný návod a odkaz na výpočetní tabulku.
      http://utrililii.blogspot.cz/2013/05/vyroba-mydla-aneb-expresni-navod-na-to.html
      Moc děkuji za milá slova.... Monča

      Vymazat
  15. Moni,moc děkuji,určitě vyzkouším-na výsledek jsem velice zvědavá! :-) Marcela

    OdpovědětVymazat
  16. Tak to je super.fotky vypadají báječně..jen bych asi potřebovala podrobnější návod...můžu se zeptat kde jste čerpali informace? díky Věra
    Jste supeeeeeeer :)
    Jinak se také snažíme používat vše domácí od čističů po domácí chléb :)..

    OdpovědětVymazat
  17. Z vašich fotek dýchá pohoda...úplný balzám
    Nebudete vaše krásná mýdla do Vánoc prodávat?Ráda bych obdarovala kamarádky,které jsou naladěné na stejné vlně
    Díky Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko,
      moc děkuji. Napište mi prosím přes kontaktní formulář vpravo nahoře, abych mohla odpovědět na Váš mail.
      krásný svátek, Monča

      Vymazat
  18. Dobrý den. Myslíte, že výrobu tohoto mýdla zvládnu sama, když je mi 14 let ?? Mýdla sbírám a tak bych si ho chtěla vyrobit podle vašeho receptu :)) Klára

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý den, Vaše domácí mýdlo bych ráda vyzkoušela, ale nevíte, jestli je vhodné i pro děti s ekzémem? Není ten hydroxid sodný moc agresivní? Děkuji, Olga

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olí,
      hydroxid v mýdle nezůstane, zreaguje a stane se z něj mýdlo.
      Obsahuje glycerin a přírodní oleje, což pokožce jen prospívá. Kamarádce je dávám a má malou holčičku s atopem a vychvaluje si jej.
      Chce to zkusit a uvidíte, je rozhodně lepší než klasické nebo sprchový gel.
      Hezký večer, Monča

      Vymazat
  20. Paráda! Taky plánuji ze zvědavosti zkusit domácí výrobu, ale plánuju to na léto, abych nezamořovala kuchyň výpary z hydroxidu ;-) A můj muž se určitě dobrovolně účastnit nebude, takže poklona tomu vašemu jak se toho věděcky zhostil :-)

    OdpovědětVymazat
  21. Moniko,
    právě dnes jsme byla podarována jednou blogérkou Vaším domácím mýdlem vanilka s orchidejí :-)
    Máte zlaté ručičky !

    OdpovědětVymazat
  22. Moni, chystám se pustit do výroby svého domácího mýdla. Po shlédnutí tolika krásných fotek mýdel od vás mi to prostě nedá :-) Materiál už mám koupený přes půl roku, jen čekám na tu správnou chvíli. Láká mě to, ale současně mám docela strach z toho louhu a jeho nebezpečnosti. Mohu se zeptat, jak postupujete, pokud jde o další používání pomůcek, které je k výrobě mýdla zapotřebí (např. teploměr, hrnce, ponorný mixer, naběračky...)? Stačí je pak omýt horkou vodou (nebo v myčce) a dál bez strachu používat nebo se to nedoporučuje? Nikde jsem tu informaci nenašla. Díky moc za chviličku na odpověď. A mnoho štěstí u výroby dalších domácích produktů.

    Anička

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, louh lze samozřejmě opláchnout, ještě vám krásně nabliští nádobí:-)
      Já vše opláchnu a dám do myčky a je vše bez závad.
      Dejte si ale velký pozor, až budete louh přelívat. jakákoli kapička hned rozežírá. Já jsem si docela zničila svou dřevěnou pracovní desku:-( A mějte určitě rukavice, dokud vše neuklidíte. Než louh vychladne, mám ho venku, doma jsou výpary hodně cítit.
      Hodně štěstí, M

      Vymazat
    2. Mockrát děkuji za rychlou odpověď i další užitečné tipy :-) Krásný den Anička

      Vymazat

Mějte se moc hezky a předem velmi děkuji za vaše milá slova a řádky, kterých si velmi cením.
S láskou Monča ♥